LU102RLE09 RLE 102: Kristendom og jødedom (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Henning E. Sandström
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår som obligatorisk del av allmennlærerutdanningen, som del av RLE 1 (30 stp) og som del av Religion, livssyn og etikk årsstudium.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kompetansenivå tilsvarende religion og etikk i den videregående skole.Undervisningssemester
- 4. semester (vår) for allmennlærerutdanningen
- 2. semester (vår) for studenter på RLE 1 eller RLE årsstudium
Innhold
Studentene skal
- tilegne seg kunnskap om Bibelen: dens tilblivelse, inndeling, hovedinnhold, sentrale fortellinger og litterære uttrykksformer;
- tilegne seg god kunnskap om kristendommens historie og kristenlivet i vår tid: viktige skikkelser, kristne ritualer og høytider, religiøse symboler og lokalt kristenliv knyttet til Den norske kirke og andre kristne trossamfunn;
- kunne redegjøre for hovedtrekkene i kristen troslære og etikk;
- ha god kunnskap om jødedom og kunne drøfte likheter og forskjeller i ulike religiøse tradisjoner
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning, veiledning og praksis (for studenter som er allmennlærerstudenter). Undervisningen som blir gitt, regnes som en del av pensum. Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).Praksis
Allmennlærerstudentene har fire ukers praksis i hvert semester (jf. Plan for praksisopplæring). En av ukene er et praksisbasert prosjekt som kan ha hovedfokus på ett eller flere fag. Utarbeiding av problemstillingen og veiledning skal foregå i samarbeid mellom trinnteamet og prasisskolen.
Øvrige studenter skal ikke ha praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 5 timer.
Eksamen avholdes ved slutten av vårsemesteret. Tillatte hjelpemidler: Læreplanverket for Kunnskapsløftet, KRL-boka 2005 og Bibelen (alle språk og utgaver).
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Det er forbehold om oppdatering av litteraturlisten ved semesterstart. Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i kompendium.
Kristendom (736 s.)
Bibelen:
Danielsen, Ruth.: Kulturbærende fortellinger, Oslo 1997/2000, kap 2-3, s.47-97 (50 s.).
Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA_GUD_HADDE_MAKTEN_redigert_2005v.doc)
Lybæk, Lena.: Evangeliene - den historiske Jesus. Evangelienes tilblivelse, kulturelle kontekst og religiøse idéinnhold. Bergen: Fagbokforlaget. 2007 (80 s.)
Tekster til kursorisk lesning:
GT: 1. Mosebok; 2. Mosebok 1-20; 1. Samuelsbok 16-31; 2. Samuelsbok; 1. Kongebok 1, Amos; Jesaja 1-12; 40-55; Salme, 2, 8, 24, 97, 103, 104 110 124, 130; Jobs bok.
NT: Matteusevangeliet; Markusevangeliet, Ap.gj. 1-12; Galaterbrevet.
Kristen tro og livstolkning
Moxnes, Halvor.: Hva er kristendom. Oslo:Universitetsforlaget. 2006. (138 s.)
(Se også under Kristendommens historie og Etikk og filosofi.)
Kristendommens historie:
Rasmussen, T og Thomassen, E: Kristendommen - en historisk innføring, Oslo 2002, kap. 1-6, 8, 10-14 (300 s.).
Molland, E.: Fra Hans Nielsen Hauge til Eivind Berggrav, Oslo 1978 (118 s.).
Jødedom (51 s.)
Eidhamar, Levi Geir (red): Religioner og livssyn. Kristiansand:Høyskoleforlaget, 2004. Jødedom, s. 58-108