LU102KHV07 Kunst og visuell kommunikasjon (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Bodil A. Gusgaard
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i Kunst og håndverk, årsstudium (60 stp) og i studieenheten Kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter fullført emnet Billedkunst og arkitektur fra antikken til modernismen (KHV 101).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Emnet består av veksling mellom møte med kunst og formkultur, utøvere og miljøer, teoretiske studier, eget estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon. Gjennom studiet skal studenten utvikle egen form- og uttrykksevne gjennom bevisst bruk av estetiske virkemidler, samt utvikle evnen til å lede barn og unge i estetisk skapende arbeid med ulike materialer.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, demonstrasjoner, felt- og studiereiser, litteraturstudier, lage utstillinger, individuelt estetisk skapende arbeid i ulike materialer/teknikker, organisert gruppearbeid, tema- / prosjektarbeid og veiledning. Bruk av IKT.
Underveis i studiet skal studentene produsere obligatoriske arbeider til en eksamensmappe som senere skal vurderes i forbindelse med muntlig eksamen.
Praksis
Se pkt om forholdet mellom teori og praksis i studieplanen.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent frammøte til undervisning og en studiereise. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste, som signeres av studenten. Listen gis til fagansvarlig lærer for studiet
- Gjennomført og godkjent arbeid i kunstformidling innen angitt frist i semesterplanen. Studentene analyserer skriftlig arbeidet til en kunstner som utgangspunkt for eget skapende arbeid.
Eksamen
Studentene får tilbakemelding underveis i studiet i forbindelse med sitt arbeid med eksamensmappen. Det skal utføres individuelle estetisk, skapende arbeider, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg, knyttet til emnets fagområde, i samsvar med semesterplanen. Arbeidene blir ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe innen angitt frist.
Eksamensform
- Mappeeksamen - leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av emnets obligatoriske estetisk skapende arbeider. Se semesterplan for detaljert beskrivelse
- Individuell muntlig eksamen varighet ca 25 minutter, med utgangspunkt i presentasjon og egenvurdering av studentens estetisk skapende produksjonsarbeid i emnet, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur, samt øvrig lærestoff gjennom studieåret.
Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres 1 gang.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 20.06.2010
Foruten undervisningen og studietur til kunstnerektepar er følgende pensum:
1. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet
http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf [Generell del]
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf [Prinsipper for opplæringen]
2. Beckett, Wendy (2007) Maleriets historie. Oslo: Spektrum forlag
3. Danbolt, Gunnar (2002): Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag
4. Glambek, Ingeborg (2001): Om kunst de siste 200 år. Oslo: Skolebokforlaget
5. Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget (s14-272)
6. Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget
7. Nielsen, Liv Merete (2009): Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går - i dag - i morgen. Oslo: Universitetsforlaget
I tillegg kommer de rammeplaner og det lovverk som til enhver tid gjelder for virksomheten. Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum. Det forbeholdes rett til endringer i litteraturen.