LFPUBPP09 Pedagogisk prosjektarbeid (Vår 2011–Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlige:
-
- Morten Solheim
- Tonje Kolle
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Studiet har oppstart i juni 2010. Emnet undervises hovedsakelig over ett semester, vår, men har oppstart i desember.
Innhold
Innhold og oppbygning vil være knyttet til kommunikasjon, tekst, språk og prosjektarbeid. Noe som innebærer at tema for prosjektene og tema for undervisningen vil være knyttet til disse områdene:
Kommunikasjon
- Ulike perspektiver på kommunikasjon, medvirkning, demokrati og meningsskaping.
Tekst
- Ulike perspektiver på skriftspråk, skriftspråkstimulering, ulike tekster i barnehagekonteksten og dekonstruksjon
Språk
Ulike perspektiver på verbal språk, kroppsspråk, å vokse opp med flere språk, samtalen og språkstimulering.
Prosjektarbeid
-Prosjektarbeid for barn/voksne med fokus på læring, implementering og endring.
Undervisnings- og læringsformer
Se generell del av studieplan. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten planlegger og starter prosjektarbeid på egen arbeidsplass. Studenten leverer skriftlig prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet etter nærmere kriterier gitt av faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) med utgangspunkt i prosjektarbeid der studenten reflekterer over egen læring i studiet, og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Studenten kan også bli hørt i øvrig tema fra pensumlitteraturen.
Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 19.08.2010
Med forbehold om endringer:
Bae (2009) Rom for medvirkning. om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn (Barn nr 1/2009)(19 s)
Becher Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold. Fagbokforlaget. Kap 7
Bøe, Marit. (2006) Førskolelæreren – en postmoderne agent. Jansen et al. (2006) Førskolelæreren Pedagogisk forum.
Sandvik&Spurkeland (2009) Lær meg norsk før skolestart (kap 2, 3) Cappelen Akademiske forlag
Dahlberg, G. Moss, P. og Pence, A. (2002): Fra kvalitet til meningsskaping i morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget.
Dysthe, m.fl. (2000): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Kap 5. Abstrakt forlag
Gjems,Liv(2009) Å samtale seg til kunnskap. Kap 2, 5 Bergen , Fagbokforlaget
Johannesen, N. og Sandvik, N.(2008): Små barn og medvirkning. - noen perspektiver. Cappelen Akademisk Forlag
Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift - et kritisk perspektiv. Barnehagefolk nr. 2. 2008
Labahå, B. (2008): Er det enkle alltid det beste? - en problematisering av "metodiske verktøy" og anerkjennelse i praksis. Barnehagefolk nr. 2. 2008
Larsen, A.S. (2008): Barns rett til medvirkning. - en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Norsk pedagogisk tidskrift.
Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 1, 2, 7, 9)
Paludan,C. (2006) Grenser for rommelighet. Barnehagefolk Nr 3. 2006
Solheim, M. (2008): Se meg, da! Barnehagefolk nr. 2. 2008.
Solli m.fl (2009) Den skrivende førskolelærer . Kap 5,6 . Bergen. Fagbokforlaget
I tillegg kommer:
Lov om barnehager
(http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
(http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)
Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf
Gjervan M. (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf
Sandvik N. (2006) Temahefte om de minste barna barnehagen, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf
St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868
Østrem, S. (red.)(2009) Alle teller mer. En evaluering av hvordan rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Delprosjekt 5 oppsummeringer. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/rapporter/2009/evaluering-av-rammeplan-for-barnehagens-.html?id=550637