LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen forkunnskaper til emnet ut over opptakskravet.
Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i vårsemesteret, 3. studieår.
Innhold
RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Fagdidaktisk tema om høytidsmarkering. Veiledning. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon og innlevering i Fronter.
- Besøk til ett trossamfunn i basisgruppe. Veiledning. Muntlig presentasjon og innlevering i Fronter.
- Deltakelse på alle undervisnings- og oppgaveseminarer.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Studentene kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver.
Tillatte hjelepmidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er stryk.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20.06.2010
Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)
Eidhamar, Levi Geir og Paul Leer-Salvesen (2008, 3.utgave): Nesten som deg selv. Barn og etikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006). Kunnskapsdepartementet. kap 1.1, 1.2, 1.3 (s.8-12) og kap.3.5 (s.39-40)
Rhedding-Jones, J., H. Nordli, J. Tanveer (red) (2010): Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget. Utdrag
Sødal, Helje Kringlebotn (2009, 4.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions - og Livssynsorientering. 1999. Bind 1. Kristendommen og Islam.
Nasjonalt Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt s. 198-99;
Byggingen av Kabaen s. 199-200
Ibrahim settes på prøve s. 202-03
Åpenbaringene begynner, Opplevelsen på Hira fjellet s. 228- 229
Khadidjas reaksjon s. 229-30
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm