LFAMUS09 Musikk (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Undervisningen i emnet vil foregå på Bakkenteigen, Høgskolen i Vestfold, og i Halden, Høgskolen i Østfold.
Emneansvarlig:
Einar K. Krossbakken
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det kreves ingen forkunnskaper til emnet utover opptakskravet.

Undervisningssemester

Det undervises i emnet i vårsemesteret 2011.

Innhold

Innholdet i emnet Musikk, 10 studiepoeng, er delt i følgende hoveddeler:


Musikkfaglig egenutvikling

Her skal studentene tilegne seg:

  • kunnskap om musikkteoretiske emner,
  • kunnskap om musikkens rolle i et samfunnsmessig perspektiv
  • innsikt i musikk som kunst- og kulturfag for barn, 
  • vokale og instrumentale ferdigheter
  • kunnskaper og ferdigheter i bevegelse og dans

Barnet og musikken

I denne hoveddelen vil en vektlegge:

  • kunnskap om barnets musikalske utvikling og uttrykksmåter
  • praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn
  • et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, instruksjon og veiledning i praktisk musikkverkstedarbeid.

Undervisningen vil bli organisert i ulike gruppestørrelser, etter undervisningens egenart. For eksempel vil undervisning i gitarspill bli gitt i grupper på ca 10 studenter.  Det forventes at studenten øver på gitar og kommer forberedt til alle timer.

Erfaring med praktisk anvendelse av kunnskaper og ferdigheter i faget sammen med barn er en viktig del av studiet. Tilegnelsen av slike kunnskaper og ferdigheter vil fortrinnsvis finne sted i praktisk arbeid med barn i barnehagen.

Praksis

Emnet følger studieprogrammets plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

Godkjent studiedeltaking. Fraværet må ikke overstige 20 %.

Noe fravær kan tas igjen ved at studenten – innen en gitt frist (oppgis i semesterplanen) – dokumenterer aktuelle kunnskaper og ferdigheter i den form faglærere og studenter på forhånd er blitt enige om.

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener som gjennomføres samme dag:

 

a)       En individuell, praktisk eksamen i utøvende musikkmetodikk som gjennomføres i grupper (teller 50 % av total karakter). Varighet ca. 10 min. pr. student

b)       En muntlig, individuell eksamen ut fra studiets innhold og pensum, spill og sang (teller 50 % av total karakter). Varighet ca. 20 min.

 

Studentene får individuell karakter. Det gis karakter etter en skala fra A til F, der A er beste - og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av emnet.

Litteratur

Med forbehold om endringer.

I musikk regnes pensum til 45 sider pr. studiepoeng. Sum 450 sider.

Basislitteratur: 300 sider

Bjørkvold, Jon-Roar. (2005) Det musiske menneske  Oslo. Freidig forl. (Utdrag) :
Lyhne, Erik. m.f. (1990) Spil op. København. Forlaget Børn & Unge
Sæther, Morten og Aalberg, Elin Angelo. (2006) Barnet og musikken Oslo. Universitetsforl. (Utdrag)
(Unnt. kap. om musikalitet.)

Kompendier og utdelt materiale fra timene.

Supplerende litteratur: 150 sider


Forslag på noen sentrale bøker:
Berre, Åslaug. (2000) Musikk med de minste. Oslo, Pedagogisk forum
Bisgaard, Erling. Stehouwer, Gulle, (1977) Musikkboka 0. Oslo, Norsk Musikforlag
Carlsen, Kari. Samuelsen, Arne Marius. (1988) Inntrykk uttrykk. Oslo, Gyldendal  (1/3 av boka.)
Espeland, Magne (1992) Musikk i bruk. Lyttemetodikk. Stord lærarhøgskule.
Hammershøj, Henny. (2005) Barnets musikalske vej. København, Gyldendals bogklubber. 
Lie, Jorunn B. (1991) Grip musikken. Oslo, Universitetsforlaget
Lie, Jorunn B. og Ski, Eva. (1995) Hør på meg’a. Oslo, Universitetsforlaget
Marstal. Inge. (2004) Dit musikalske barn. København, Aschehoug
Næss, Tom. (1999) Den mystiske boks. Nesodden, Musikkped.forlag (noe ligger i basislitteraturen)
Ramfjord, Leiv. (2005) Gi lyd! Lydarbeid med barn. Oslo, Universitetsforlaget
Stehouwer, Gulle. (1998) Musikk mellom liten og stor. Oslo, Norsk musikforlag

Det kan også legges opp noen sanger fra en sangbok. F. eks. Holen, Astrid. Nordberg, Harald. Den store barnesangboka. Dette relateres til repertoar i  gitar, sang, sangleker og lignende. Maks 20 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:33