LUSAM10411 Fagdidaktikk (5-10) (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Steinar Wennevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget Samfunnsfag for grunnskolelærerutdanning (5-10) (60 studiepoeng) i Allmennlærerutdanningen.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes bestått eksamen i LUSAM10111 Historie (15 studiepoeng) og LUSAM10211 Samfunnskunnskap (15 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Allmennlærerutdanningen 5. og 6. semester eller 7. og 8. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Fagdidaktikken handler om mål, innhold og arbeidsmåter i de fagene som inngår i fagområdet samfunnsfag i grunnskolen: geografi, historie og samfunnskunnskap. Studentene skal                                     

- kjenne og kunne beskrive egenarten ved fagene geografi, historie og samfunns- kunnskap som deler av skolefaget samfunnsfag
- lære å tilrettelegge for tilpasset opplæring i samfunnsfag
- kunne bruke mange typer kilder som stoff for undervisning og læring
- kunne vurdere bruk av ulike samfunnsfaglige arbeidsmåter i skolen
- kjenne og kunne anvende ulike vurderingsformer

Innhold

I emnet vektlegges den plass og det innhold fagområdet samfunnsfag har i grunnskolen. Eksempler på fagdidaktiske tema som tas opp i studiet er: Fagene geografi, historie og samfunnskunnskaps innhold og begrunnelser som skolefag, hvordan barn og ungdom lærer samfunnsfag, ulike typer læring, læringsaktiviteter og læringsstrategier, tilpasset opplæring, formidlingsproblemer, vurdering av læring, analyse av læremidler og arbeidsmåter i skolen. Studentene må gjøre seg kjent med fagområdet samfunnsfags formål, hovedemner, kompetansemål på ulike trinn, lærestoff, læremidler, ferdigheter og arbeidsmå­ter slik de framgår av læreplanverket for grunnskolen. Studentene skal være godt kjent også med den generelle delen av læreplanverket.

Undervisnings- og læringsformer

Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål. Fra høgskolens side tilrettelegges timeplan­lagt undervisning, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.

Praksis

Studentene i grunnskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen følger Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav:
                                                                     
1) Delta på innføringsseminar ved semesterstart, der nødvendig informasjon om emnet blir gitt. Innføringsseminaret omfatter de to første ukene etter studiestart i høstsemesteret.

2) Skrive og levere et refleksjonsnotat om sin egen læring i samfunnsfagstudiet. Refleksjonsnotatet leveres ved slutten av undervisningsperioden.

3) Studentene skal levere besvart refleksjonsskjema.

4) Skrive, levere og presentere en fagartikkel i fagdidaktikk. Den skal presenteres både skriftlig og muntlig for medstudentene. Det er obligatorisk frammøte til alle muntlige presentasjoner av fagartiklene.

Hvert arbeidskrav må være utført innen fastsatt frist og alle arbeidskrav må være godkjent av fagansvarlig før studenten kan fremstille seg til eksamensdel 2.            

Eksamen

Sluttvurderingen består av to deleksamener:  

Deleksamen 1: Hjemmeeksamen (teller 25 % av karakteren i emnet) i løpet av studieåret.. Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur.

Ved ikke bestått på deleksamen 1, gis det kun ett (1) nytt eksamensforsøk i forkant av samme eksamensperiode for deleksamen 2. Begrensningen er gitt med hjemmel i § 4.5 i Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.   

Deleksamen 2: Hjemmeeksamen av tre døgns varighet (teller 75 % av karakteren i emnet). Intern sensur.

Deleksamen 1 må være bestått før deleksamen 2 kan avlegges. Ved 'ikke bestått' på deleksamen 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen. Det gis graderte karakterer på begge deleksamenene, etter skalaen A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

Forøvrig kan kandidaten ta ny eksamen i emnet i neste ordinære eksamensperiode.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet i begge semestrene

Litteratur

Lista er oppdatert 15.02.2011. Det tas forbehold om endringer før 1. desember 2011.

Lund, Erik (2009): Historiedidaktikk for klasserommet. En håndbok for studenter og lærere. Oslo, Universitetsforlaget.
Aarre, Tone, Kjetil Børhaug og Jonas Christophersen (2008). Introduksjon til samfunnskunnskap: fagstoff og didaktikk. Oslo, Samlaget
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.) (2010): Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. Kristiansand, Høyskoleforlaget
Wennevold, Steinar (2010): Uten geografi er du fortapt... Geografi fagdidaktikk. Kompendium. Halden, Høgskolen i Østfold

Materiale utdelt i undervisningen i løpet av studieåret inngår også i pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:33