LURLE10111 Introduksjon til religioner og livssyn (5-10) (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

En kandidat som har fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP
Studenten:

  • har kunnskap om fagets grunnbegreper (religion, livssyn, etikk, filosofi)
  • har kunnskap om religionenes historie (jødedom, kristendom, islam, hinduisme og buddhisme)
  • har kunnskap om sentrale hellige tekster
  • har kunnskap om humanismens historie og den moderne livssynshumanismen 
  • har kunnskap om RLE-fagets historie og aktuelle situasjon
  • har kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag

FERDIGHETER
Studenten

  • kan vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget
  • kan reflektere kritisk over innhold og verdimålsettinger for faget og for egen praksis
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn 

Innhold

Introduksjon til religioner og livssyn består av følgende hovedtemaer:

  • Introduksjon til religioner og livssyn.
  • Grunnskolefagets historie og aktuell situasjon

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.

I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.

Praksis

3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i Studieplan for grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I emnet Introduksjon til religioner og livssyn har studenten to arbeidskrav.

  1. Én gruppeoppgave i litteratursøking og referanseteknikk. (Administreres av biblioteket)
  2. En skriftlig gruppeoppgave.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell eksamen av 5. timers varighet. Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter, og F er 'ikke bestått'.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 5. juli 2011.

Religionsundervisning/RLE-faget
Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions og livssynsdidaktikk. Ss. 65 - 92. (28 s.) 

Religioner og livssyn
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg. Ss. 261-288. (28 s.) 

Eidhamar, L. G.: (2004)  Religioner og livssyn. Ss. 10-315. (306 s.) 

Jacobsen, K. A.: (2005/2011) Verdensreligioner i Norge. Ss. 13-220. (208 s.) 

Moxnes, H.: (2006) Hva er kristendom? (140 s.)

Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen - en historisk innføring. Ss. 13-59. (47 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:30