LUPRVPU111 Praktisk veiledning for praksislærere 8-13 (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Roald Tobiassen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet tilbys praksislærere som skal ha ansvar for praksisopplæring av studenter tilknyttet Praktisk-pedagogisk utdanning (8-13).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap om:
- Teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
- Kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning og læring
- Etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
- Profesjonsutvikling og profesjonsidentitet
Ferdigheter i:
- Å planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
- Å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- Å utøve veiledning i ulike kontekster
Generell kompetanse:
- Kunne utøve veiledning tilpasset ulike forutsetninger og behov hos lærerstudenter og nyutdannede
- Kunne mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
- Evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
- Kunne delta utforskende i veiledningspraksiser individuelt og i samarbeid med andre
Innhold
Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.
Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.
Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede, studenter eller kolleger, deltakere i basisgrupper og litteraturstudier.
Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperiode, hvor erfaringslæring står sentralt .
Praksis
Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Gjennomførte veiledninger
- Deltakelse i nettverksgruppe
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i basisgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Utarbeide plan for veiledningsforløpet som munner ut i avtale med studenten(e)
- Gjennomføring og analyse av veiledningssamtale med lyd eller videoopptak
- Arbeide med refleksjonsdokumentasjon av læringsprosesser
- Digital presentasjon/photostory for hvordan legge til rette for gode samtaler.
- Metasamtale og veiledning. Analyse av en gjennomført veiledningssamtale
Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal skrive en fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal være erfaringsbasert og drøftes i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.
Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.
Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på den individuelle problemstillingen.
Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet vil bli evaluert etter hver studiesamling.