LUPRVPU111 Praktisk veiledning for praksislærere 8-13 (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Roald Tobiassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet tilbys praksislærere som skal ha ansvar for praksisopplæring av studenter tilknyttet Praktisk-pedagogisk utdanning (8-13).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap om:
- Teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
- Kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning og læring
- Etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
- Profesjonsutvikling og profesjonsidentitet

Ferdigheter i:
- Å planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
- Å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- Å utøve veiledning i ulike kontekster

Generell kompetanse:
- Kunne utøve veiledning tilpasset ulike forutsetninger og behov hos lærerstudenter og nyutdannede
- Kunne mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
- Evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
- Kunne delta utforskende i veiledningspraksiser individuelt og i samarbeid med andre

Innhold

Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.

Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede, studenter eller kolleger, deltakere i basisgrupper og litteraturstudier.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperiode, hvor erfaringslæring står sentralt .

Praksis

Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Gjennomførte veiledninger
- Deltakelse i nettverksgruppe

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i basisgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Utarbeide plan for veiledningsforløpet som munner ut i avtale med studenten(e)
  • Gjennomføring og analyse av veiledningssamtale med lyd eller videoopptak
  • Arbeide med refleksjonsdokumentasjon av læringsprosesser
  • Digital presentasjon/photostory for hvordan legge til rette for gode samtaler.
  • Metasamtale og veiledning. Analyse av en gjennomført veiledningssamtale

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal skrive en fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal være erfaringsbasert og drøftes i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.

Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på den individuelle problemstillingen.

Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert etter hver studiesamling.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:30