LUPRVP111 Praktisk veiledning for praksislærere i grunnskolen (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet tilbys praksislærere i grunnskolen som skal ha ansvar for praksisopplæring av studenter tilknyttet GLU.
Undervisningssemester
Høstsemesteret 2011.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap om:
- Teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
- Kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning
- Etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
- Profesjonsutvikling og profesjonsidentitet knyttet til å være under utdanning.
Ferdigheter i:
- Å planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen på en bevisst måte
- Å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- Å utøve veiledning i ulike kontekster
Generell kompetanse:
- Kunne utøve veiledning tilpasset praksisstudenters forutsetninger og behov
- Kunne mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
- Evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
Innhold
- Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Didaktisk og fagdidaktisk veiledning
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.
Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.
Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med praksisstudenter eller kolleger.
Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.
Praksis
Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Veiledning, fortrinnsvis med praksisstudenter, individuelt eller med grupper
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Studentene skal lede 6 veiledningsforløp i løpet av studieperioden. 4 av disse skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier.
Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.
Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.
Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på den individuelle problemstillingen.
Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet vil bli evaluert av studentene midtveis og ved slutten av emnet. Skoleeiere vil også delta i evalueringen når emnet er avsluttet.
Litteratur
Litteraturliste sist oppdatert 24. juni 2011.
Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Mathisen, P. 2008. Mentor. Om mentoring i teori og praksis. Bergen. Fagbokforlaget.
Ulleberg, I. 2004. Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.
Nilsen, Vivi 2010 Praksislæreren. Oslo:Universitetsforlaget.
I tillegg kommer:
- ca. 300 selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.