LUMMI40111 Mangfold og inkludering som politikk og forskningsfelt i nasjonalt og internasjonalt perspektiv (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Studiested Halden
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studentene har
- avansert kunnskap om sentrale institusjoner og politiske dokumenter om mangfold og inkludering i nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk
- har innsikt i ulike fagtradisjoner og forskningsfelt (spesialpedagogikk, flerkulturalitet, kjønn, etnisitet, sosioøkonomiske og sosiokulturelle forskjeller, interseksjonalitet) og hvilken rolle ulike mangfoldsdimensjoner fokus spiller for mangfoldsinkluderingspolitikk og pedagogisk praksis ?
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere kritisk sentrale begreper og teorier om inkludering og mangfold i utdanning og samfunn og deres konsekvenser i pedagogisk virksomhet
- analysere politiske, juridiske og etiske sider ved mangfold og inkludering i profesjonsutøvelse i ulike pedagogiske virksomheter
Generell kompetanse
- Studenten har inngående kjennskap til norsk og internasjonal utdanningspolitikk og reformer som angår mangfold og inkludering
- Studenten kan vurdere integrerings- og utdanningspolitikk i lys av politiske, juridiske, etiske, institusjonelle og relasjonelle perspektiver.
Innhold
Det vil bli arbeidet med følgende tema:
- Mangfold og inkludering som kunnskaps- og forskningsfelt i nasjonal og internasjonal forskning
- Menneskerettigheter i internasjonale erklæringer og konvensjoner og sentrale internasjonale (utdannings) politiske dokumenter som angår ulike mangfoldsdimensjoner (kjønn, redusert funksjonsevne, minoritetsspråklig bakgrunn, etnisitet, kulturell bakgrunn)
- Norsk utdanningspolitikk og reformer som angår mangfold og inkludering
- Norge i dag: nøkkeltall og perspektiver
- Integrerings- og inkluderingspolitikk i lys av politiske, juridiske, etiske, institusjonelle og relasjonelle perspektiver
- Mangfold og identiteter på grunnlag av kjønn, redusert funksjonsevne, sosial, språklig, religiøs og kulturell bakgrunn
Undervisnings- og læringsformer
Veksling mellom forelesninger, seminar, refleksjoner individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (80 %)
- Deltakelse i basisgruppearbeid dokumenteres ved logg
- Individuell framleggelse av problemstilling til analyse og forberedt refleksjon over medstudenters framlegg
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Gruppepresentasjon ut fra oppgitt problemstilling. To dagers forberedelse. Intern sensur. Individuell vurdering. Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Litteraturliste sist oppdatert 22. august 2011.
Anbefalt litteratur av omfang på ca. 1000 sider.
Allan, Julie (2008) Rethinking Inclusive Education: The Philosophers of Difference in Practice. Dordrecht: Springer (153-164) I kompendium
Arnesen, A.L. (2004) Det pedagogiske nærvær: Inkludering i møte med elevmangfold. Oslo: Abstrakt forlag, (Kap. 1, 6 og 8). Bestilt i bokhandelen
Arnesen, A.L. og Lundahl, L. (2006) Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. The Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 50 , No. 3: 285-300 (15s) Hentes fra nettet
Arnesen, A.L. m.fl. (2009). Policies and practices for teaching sociocultural diversity. Concepts, principles and challenges in teacher education. Strasbourg: Council of Europe Publishing Editions. (31-56) (Kap. 2)
Arnesen, A.L. (2010). The complex of diversity – challenges for teacher education, In CoE: Policies and practices for teaching sociocultural diversity. Diversity and inclusion: challenges for teacher education, Strasbourg: Council of Europe Publishing Editions (21-34)
Arnesen, A.L., Mietola, R. & Lahelma, E. (2008). Language of inclusion and diversity: policy discourses and social practices in Finnish and Norwegian schools, International Journal of Inclusive Education, 11, 1, 97-110 (13s) Hentes på nettet
Bae, B. (2010). Realizing children's right to participate in early childhood settings: some critical issues in a Norwegian context, Early Years, Vol. 30, No. 3, October 2010, 205-218. Hentes på nettet.
Bakken, A. (2009). Kan skolen kompensere for elevenes sosiale bakgrunn? Utdanning 2009 (22s) (I kompendium)
De los Reyes, P. (2001). Mångfald och differentiering. Diskurs, olikhet och normbildning inom svensk forskning och samhällsdebatt. Stockholm: Arbetslivsinstitutet (9-20) Bestilt i bokhandelen
Egelund, N., Haug, P. & Persson, B. (2006). Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv, Stkh.: Liber. (Utvalgte kapitler) Bestilt i bokhandelen
Engen, T.O. & Solstad, K.J. (red.) En likeverdig skole for alle? Om enhet og mangfold i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 5 og 6) Bestilt i bokhandelen
Frønes, I. & Strømme, H. (2010). Risiko og marginalisering. Norske barns levekår i kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal, Akademisk (13-35) I kompendium
Grönvik, L. & Söder, M. (red) (2008) Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups (9-24) Bestilt i bokhandelen
Gullestad, M. (2002) Det norske sett med nye øyne. Oslo: Universitetsforlaget. (Utvalgte kapitler) Bestilt i bokhandelen
Kjeldstadli, K. (2008). Sammensatte samfunn. Innvandring og inkludering, Oslo: Pax Forlag , (Utvalgte kapitler) Bestilt i bokhandelen
Knudsen, S.V. (2005) Intersectionality – A Theoretical Inspiration in the Analysis of Minority Cultures and Identities in Textbooks, in Bruillard, É., Aamotsbakken, B., Knudsen, S.V. and Horsley, M. (eds.) Caught in the Web or Lost in the Textbook? 8th IARTEM conference on learning and educational media, held in Caen in October 2005 (61-74) I kompendium
Pettersen, K.S. & Simonsen, E. (2010) Anerkjennelse og profesjon. Oslo:Cappelen Akademisk. Bestilt i bokhandelen
Seim, S. og Larsen, H. (2011) Barnefattigdom i et rikt land. Kunnskapsoppsummering om fattigdom og eksklusjon blant barn i Norge. HiO-rapport 2011 nr. 10. Bestilt i bokhandelen
Taylor, C. (1994). Multiculturalism. Examining the Politics of Recognition, Edited and Introduced by Amy Gutman, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Bestilt i bokhandelen
Thuen, H. (2008). Om barnet. Oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag. (Utvalgte deler). Bestilt i bokhandelen
Vlachou, A. (2004) Education and inclusive policy-making: implications for research and practice, International Journal of Inclusive Education, 8(1), 3–21. Hentes fra nettet
Aktuelle offentlige publikasjoner:
Utvalgte offentlige dokumenter fra Regjeringen.no hentes på nettet
UN The Human Rights Charter
UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education.
UNESCO (2000). Dakar Framework for Action – Education for All, meeting our collective commitment.
UNESCO (2003). Conceptual Paper: Overcoming Exclusion through Inclusive Approaches in Education. Section for Early Childhood and Inclusive Education. Basic Education Division.