LUKHV20111 Håndverk, design og arkitektur (5-10) (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget Kunst og håndverk 60 studiepoeng i Allmennlærerutdanningen.

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter bestått eksamen i LUKHV10111 Kunst og visuell kommunikasjon (15 studiepoeng) og LUKHV10211 Kunst og visuell kommunikasjon (15 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Allmennlærerutdanningens 5. eller 7. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten

  • har kunnskap om design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer
  • har kunnskap om design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
  • har kunnskap om design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid

Ferdigheter
Studenten

  • kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på 5.-10. trinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kan bruke tegning i arbeid med design og arkitektur
  • kan bruke metoder for problemløsning i design og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
  • kan vurdere kvalitet i lærebøker og velge ut hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
  • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
  • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet

Generell kompetanse
Studenten

  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget

Innhold

Temaer som vil bli behandlet i Håndverk, design og arkitektur:

  • Arkitekturens historie fra de siste 200 år til modernistisk formspråk
  • Design og idéutviklingsprosesser
  • Eget arbeid med design/formgiving
  • Estetisk opplevelse og estetisk forståelse
  • Vurdere fagets lærebøker og læremidler
  • Studietur som grunnlag for kunnskaper og generell kompetanse

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 5-10.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har en teoretisk forankring der veksling mellom arkitektur- og designfaglige studier, eget estetisk skapende arbeid med design og fagdidaktisk refleksjon gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i design.

Praksis

Se omtalen av praksis i programplan for Grunnskolelærerutdanningen 5-10/praksisplan for Allmennlærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse) og studieturer. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste, som signeres av studenten.

Eksamen

Som en del av selve læringen får studentene tilbakemelding i forbindelse med sitt eget estetisk skapende arbeid.
Arbeidene blir ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe.

Eksamensform:

  1. Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
  2. Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter, med utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur og lærestoff i emnet.

Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av to interne sensorer på grunnlag av en helhetlig vurdering. Karakterskala A-F.

Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Muntlig eksamen må i så fall også avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

Foruten undervisning og forelesninger/feltstudier ved kulturhistoriske museer er følgende pensum:

1. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

A.Generell del: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Den-generelle-delen-av-lareplanen/

B.Prinsipp for opplæringen: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa-i-Kunnskapsloftet/ http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf

C.Læreplan i kunst og håndverk: http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655 http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf

2. Gympel, Jan (2005) Arkitekturens historie. Fra oldtiden til i dag. Oslo : Spektrum

3. Haabesland & Vavik (2000): Kunst og hånd verk - hva og hvorfor. Bergen : Fagbokforlaget

4. Juell, Elisabeth & Trygve-Johan Norskog (2006): Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen : Fagbokforlaget [s.69-99]

5. Lind-Solstad, Nina og Almedal, Marit (2008): Design og stilhistorie fra 1750 til i dag. Oslo : Yrkeslitteratur

6. Yttredal, Calina Pandele (1998) Farge. Oslo : Yrkesopplæring [s.99-11]

Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:28