LU302KHV08 Visuell kulturarvformidling (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Bodil A. Gusgaard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i påbyggingsstudiet Kunst og håndverk 3 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Kunst og håndverk årsstudium (60 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Emnet kan tas parallelt med Kunst og håndverk 2 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet er organisert som et prosjekt, hvor eget faglig utviklingsarbeid skal gjennomføres, basert på teori, knyttet til eget estetisk skapende arbeid og forpliktet i forhold til fagdidaktisk refleksjon.

Emnet er bygget opp med samlinger og mellomperioder, både i studieårets høst- og vårsemester. Hver student får èn veileder. Studenten må møte til de avtalte veiledningssamlinger. Veilederen vil være behjelpelig slik at kulturstoffet, det estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon ses i en helhetlig sammenheng. Det forventes at studenten tar ansvar for egen utvikling gjennom aktiv deltakelse på samlingene og selvstudium i mellomperiodene.

 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten kan etter gjennomført emne:
Kunnskaper:
- Tilegne seg kunnskap og erfaring med faglig utviklingsarbeid gjennom et prosjektarbeid i kulturarvformidling, med vekt på nordisk kulturkrets.

Ferdigheter:
- Planlegge, utføre og vurdere egne arbeider i en fordypningsoppgave, og reflektere over arbeidsprosessen og over undervisning ved bruk av læreplanverket for grunnskolen.
- Videreutvikle, visualisere, vurdere og dokumentere egen skapende prosess fra idè til ferdig form.

Generell kompetanse:
- Utvikle grunnlag for estetiske valg og forståelse for faget som redskap for identitetsdannelse.
- Vurdere egen ferdighet, sette mål for egen utvikling, reflektere over prosessen og vurdere resultat.
- Videreutvikle grunnlaget for videre studier i fagområdet og utviklingsarbeid i skolen.

Innhold

Emnet består av et faglig utviklingsarbeid som planlegges og gjennomføres som et prosjektarbeid. Studenten skal fordype seg i et sentralt faglig område i emnet, hvor eget estetisk skapende arbeid knyttes opp mot faglig teoretisk kunnskap og fagidaktisk refleksjon. Studenten skal bruke og bryte tradisjon, og arbeide med idè, uttrykks- og produktutvikling ved hjelp av undersøkende metoder og eksperimenter knyttet til materialbruk og materialbearbeidelse, teknikk, form og uttrykk i eget estetisk skapende arbeid. Ønsker studenten samarbeid med kompetansemiljø i eller utenfor høgskolen, har ikke høgskolen økonomiske midler til dette.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, veiledning, prosjektarbeid, litteraturstudier, utstillingsbygging og individuelt estetisk skapende arbeid.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Godkjent frammøte til oppsatt undervisning, studiereiser og veiledning. Den enkelte veileder/lærer er ansvarlig for å dokumentere studentens frammøte
  2. Gjennomført individuelt faglig utviklingsprosjekt med visuell og skriftlig dokumentasjon, i samsvar med oppsatt tidsfrist som fremkommer i semesterplanen.

Eksamen

Eksamen foregår i vårsemesterets eksamensperiode og omfatter 15 studiepoeng.

Eksamensform:
Individuell muntlig eksamen - varighet ca. 20 minutter - med utgangspunkt i presentasjon og vurdering av eget utviklingsprosjekts produksjonsarbeid, med tilhørende prosessdokumentasjon og rapport.

Det benyttes karakterskala A - F. Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.

Ved evt ny eksamen gis studenten anledning til å forbedre prosjektet sitt èn gang.

Evaluering av emnet

Studentevaluering i løpet av studieåret (EVA3).

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 4. juli 2011.

Foruten undervisningen og forelesninger/studier ved kulturhistorisk museum er følgende pensum:

1.         Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

Generell del:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf

Prinsipper for opplæringen:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf

Læreplan i kunst og håndverk:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655 

2.             Halvorsen, Else Marie (2007): Kunstfaglig og pedagogisk FOU. Nærhet Distanse Dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget (eller en annen bok om prosjektarbeid)

3.         Nielsen, Liv Merete (2009) Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går – i dag – i morgen. Oslo : Universitetsforlaget. (s. 9-34 og s. 80-116).

I tillegg kommer de rammeplaner og det lovverk som til enhver tid gjelder for virksomheten.

Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser og bøker er også å regne som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:27