LU301KHV08 Modernismen og samtidskunst med vekt på formidling (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Bodil A. Gusgaard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i påbyggingsstudiet Kunst og håndverk 3 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Kunst og håndverk årsstudium (60 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Emnet kan tas parallelt med Kunst og håndverk 2 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet er basert på undervisning i samlinger og mellomperioder både i studieårets høst- og vårsemester. Enkelte studiesamlinger er studiereiser til lokale, regionale og nasjonale kunst- og kulturinstitusjoner. Undervisning er lagt til ettermiddag/kveld ca. 5 dager hvert semester, og det er ca. 5 studiereiser hvert semester som oftest legges til helger.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten kan etter gjennomført emne:

Kunnskaper:
- Gjengi og gjenkjenne sentrale kunstretninger, kunstnere og verk innen arkitektur, kunst og kunsthåndverk i modernismen/samtidskunst.
- Videreutvikle visuell og kulturell kompetanse om fagets muligheter for estetisk opplevelse, erkjennelse og kommunikasjon.
- Videreutvikle kunnskap om formalestetiske virkemidler, stilarter og uttrykk i bilde, skulptur, og kunsthåndverk gjennom studier og eget skapende arbeid i materialer.

Ferdigheter:
- Videreutvikle, visualisere, vurdere og dokumentere egen skapende prosess fra idè til ferdig form/produkt.
- Vurdere utstillingens virkemidler, uttrykk og kommunikasjon, og utforme ulike utstillinger og presentasjoner.

Generell kompetanse:
- Vurdere egen ferdighet, sette mål for egen utvikling, reflektere over prosessen og vurdere resultat.

Innhold

Emnet består av veksling mellom møte med moderne kunst og samtidskunst og dagens kunsthåndverk, utøvere og miljøer, teoretiske studier, eget estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon. Emnet vektlegger formidling, eget produktarbeid og visuelle presentasjonsformer.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som lokale og regionale samlinger. Arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, litteraturstudier, bygge og presentere utstillinger, studiereiser, individuelt estetisk skapende arbeid i ulike materialer/teknikker.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen utvikling gjennom aktiv deltakelse på samlingene og selvstudium i mellomperiodene.

Praksis

Ingen praksis er knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

A. Obligatoriske oppgaver til eksamensmappen:
Det skal utføres tre (3) individuelle, skapende arbeider knyttet til emnets fagområde. To av oppgavene presenteres og vurderes i forbindelse med muntlig eksamen.

B. Andre arbeidskrav:
1. Godkjent frammøte til undervisning, felt- og studiereiser. Faglærer er ansvarlig for å dokumentere studentens frammøte.
2. Deltakelse i utstilling/utstillingsbygging: ved utstilling av studentenes produktarbeid gis både individuell tilbakemelding og tilbakemelding på studiegruppens arbeidsprosess og resultat.

Eksamen

Eksamen foregår i vårsemesterets eksamensperiode og omfatter 15 studiepoeng.

Eksamensform:
Individuell muntlig eksamen - varighet ca. 40 minutter - med utgangspunkt i presentasjon og vurdering av to (2) estetisk skapende produksjonsarbeid, med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.

Det benyttes en karakterskala fra A - F. Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.

Ved eventuell ny eksamen gis det anledning til å forbedre produkter èn gang.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet (EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 4. juli 2011.

Foruten undervisningen og forelesninger/studier ved kunsthistorisk museum og gallerier er følgende pensum:

1.         Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

Generell del:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf

Prinsipper for opplæringen:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf

Læreplan i kunst og håndverk:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655  

2.         Solhjell, Dag (1995): Kunstlivet – sektor og institusjon. I: Kunst-Norge. En sosiologisk studie av den norske kunstinstitusjonen. Oslo: Universitetsforlaget. Stensiltrykk.

3.         Svendsen, Lars Fr.H. (2000): Kunst: en begrepsavklaring. Oslo: Universitetsforlaget

4.         Veiteberg, Jorunn (2005): Kunsthandverk; frå tause ting til talande objekt. Oslo: Pax Forlag 

I tillegg kommer de rammeplaner og det lovverk som til enhver tid gjelder for virksomheten.

Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser og bøker er også å regne som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:27