LPHSP111 Fagdidaktikk 1: Spesialpedagogikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med spesialpedagogikk.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidatene skal

  • kjenne til lovverk og forskrift for spesialundervisning i skoleverket
  • kjenne utdanningsdirektoratets veileder for spesialundervisning
  • tilegne seg kunnskaper om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer for elever med ulike funksjonsvansker.
  • bygge på og videreutvikle sin faglige og didaktiske kompetanse innen spesialundervisning.


Ferdigheter
Kandidatene skal

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra individuelle opplæringsplaner og gjeldende læreplaner med vekt på den enkelte elevs forutsetninger
  • utvikle evnen til å vurdere spesialundervisningens muligheter og rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å lære.
  • utvikle egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle spesialundervisningen i grunnskolen og i videregående opplæring


Generell kompetanse

  • Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
  • Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
  • Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Spesialundervisningens historikk og idegrunnlag
  • Spesialpedagogikkens anvendelse i skole og opplæring
  • Læreplaner, individuelle opplæringsplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Tilpasset opplæring i forhold til mangfoldet av elever med funksjonsvansker
  • Elevvurdering - særskilt tilrettelegging og behov

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Frammøte og aktiv deltakelse (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Spesifikt for fagdidaktikk i spesialpedagogikk:

Dale og Wærness, 2004:Differensiering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen, kap 4. Cappelen.

Ekeberg, Torill Rønsen og Holmberg, Jorun Buli 2007:Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Tano-Aschehoug

Hiim/Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Universitetsforlaget 

Ogden, Terje 2004: Kvalitetskolen. Gyldendal Akademisk

Ogden og Rygvold 2008: Innføring i spesialpedagogikk, spesielle kapitler. Gyldendal Akademisk

Veiledning for spesialundervisning i grunnskolen og videregående opplæring (2204):
http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf

Læreplaner Kunnskapsløftet
http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103

Opplæringsloven m/ forskrifter, oppdatert versjon:
http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html

www.elevsiden.no


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:25