LPHSF111 Fagdidaktikk 1: Samfunnsfag (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Til vanlig på Remmen, Halden, men det samarbeides i Oslofjordalliansen, slik at enkelte dager kan tilbud gis ved en av de andre institusjonene i Vestfold eller Buskerud
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med samfunnsfag.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

  • Kandidatene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i ett eller flere av samfunnsfagene
  • Kandidatene skal utvikle egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle samfunnsfag i grunnskolen og i videregående opplæring
  • Kandidaten har kunnskap om barn og unges læring, utvikling og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og flerspråklige kontekster.
  • Kandidaten har kunnskap om arbeidsmåter, læringsressurser og læringsarenaer og om sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmåter, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger.
  • Kandidaten har kunnskap om mennesker i ulike livssituasjoner og om menneskers rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Kandidaten skal kunne bruke områder utenfor skolen som læringsarenaer.

 Ferdigheter:

  • Kandidatene skal bygge på og videreutvikle sin didaktiske kompetanse innen undervisning i samfunnsfag; dvs. samfunnslære, historie, geografi eller samfunnskunnskap
  • Kandidatene skal utvikle evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene ferdigheter til refleksjon, kunnskap og holdninger i samfunnsfagene
  • Kandidaten skal kunne videreutvikle grunnleggende ferdigheter i samfunnsfagene og på tvers av fag og kan tilrettelegge for progresjon i disse ferdighetene i opplæringen.
  • Kandidaten kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i og på tvers av fag.
  • Kandidaten kan tilrettelegge gode og kreative læringsmiljøer
  • Kandidaten kan tilrettelegge for estetisk utfoldelse, opplevelse og erkjennelse
  • Kandidaten forstår de samfunnsmessige perspektivene knyttet til teknologi- og medieutviklingen (trygg bruk, personvern, ytringsfrihet) og kan bidra til å utvikle et reflektert forhold til digitale arenaer
  • Kandidaten har forståelse for samfunnets bærekraftighet.
  • Kandidaten skal utvikle kompetanse om innovasjon og kunne anvende innovativ kunnskap i arbeid med fagene

 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan stimulere til demokratiforståelse, demokratisk deltagelse og evne til kritisk refleksjon.
  • Kandidaten kan bidra til å styrke internasjonale og flerkulturelle dimensjoner ved skolens arbeid.

Innhold

 

  • Hva er samfunnsfagdidaktikk i grunnskole og den videregående skole - praksis og teori.
  • Skolens plass i samfunnet og samfunnsfagets plass i skolen.
  • Problembasert læring,
  • Temabasert læring og ulike læringsstrategier.
  • Læreplanarbeid i skolen.
  • Evaluering og vurdering (del 1)
  • Kulturmøter i skolen. Den flerkulturelle skolen. Klasseledelse og makt

Undervisnings- og læringsformer

Emnet legges opp i samlingsuker for heltid- og deltidsstudenter og strekker seg over 6 dager i høst- og vårsemester. I tillegg kommer arbeidskrav og praksis mellom samlingene.

  • I emnet organiseres studentene i faste arbeidsgrupper.
  • Læringsformene baseres på forelesninger og gruppearbeid.
  • Det legges videre opp til egenaktivitet i mellomperiodene som kan betraktes som selvstudium.

Det forventes at kandidatene bruker biblioteket aktivt.

Læringsplattformen Fronter benyttes til å legge ut informasjon til og fra studentene, legge inn obligatoriske arbeider og det forventes at denne brukes aktivt.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Deltakelse i undervisningen og i basisgruppearbeider (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteratur:

Felles littertur: Se studieplan.

Kompendium  PPU Samfunnsfag (70 sider)       

Lena Bostrøm: Fra undervisning til læring, Kommuneforlaget, 2001 (s. 11 - 127)

Bøhrhaug, Kjetil m.fl.: Fagenes begrunnelser. Fagbokforlaget 2005, kap. 1, (del 2), del 3 og del 4

Svein Lorentzen med flere: Fagdidaktikk - Innføring i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling, Universitetsforlaget  (1998) kap. 1, 4, 5 og 6 (100 sider)

Theo Koritzinsky : Samfunnskunnskap - fagdidaktisk innføring, Universitetsforlaget, Oslo 2006, 2. utgave (s. 13 - 250)

Karin Taube: Mappevurdering, undervisningsstrategi og vurderingsredskap, Tano
Aschehoug, 2000 (s.11 - 82)

Erik Lund: Historiedidaktikk. En handbok for studenter og lærere. Universitetsforlaget 2006 (2. Utgave)

Steinar Wennevold: Uten geografi er du fortapt Geografi fagdidaktikk. HiØ. LU avd. Kompendium 100 sider, 2008.

Steinar Wennevold: Geografimetodikk HiØ, LU avd. Kompendium, ca 75 sider, 2008.

Læreplanverket for grunnskolen; K06. Utdanningsdirektoratet

Opplæringslov m/ forskrift (Aktuelle paragrafer for faget)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:25