LPHPED11 Pedagogikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne praktisk-pedagogisk utdanning, heltid.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten:

- Har bred kunnskap om sentrale læringstradisjoner; som behavioristiske, konstruktivistiske og sosiokulturelle retninger
- Har forskningsbasert kunnskap om læreplanteori og undervisningsplanlegging
- Har kunnskap om pedagogisk sosiologi; unge menneskers liv i sosiale og kulturelle sammenhenger
- Har kunnskap om sentrale trekk i dannings- og utdanningshistorien, med særlig vekt på enhetsskolens utvikling
- Har kunnskap om skolens rolle i utvikling av elevers selvbilde og motivasjon
- Har kunnskap om grunnleggende, profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
- Har kunnskap om betydningen av arbeid med grunnleggende ferdigheter i alle fag
- Har kunnskap om utdanning og opplæring i andre land 


Ferdigheter
Kandidaten:

- Kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet for mangfoldet av elever

- Har evnen til å søke og anvende forskningsbasert kunnskap  i møte med pedagogiske utfordringer og problemer i praksisfeltet

- Er i stand til å bruke fagkunnskap i pedagogikk for å sette i gang innovative læreprosesser for elevene og utvikle skolen som lærende organisasjon i samarbeid med kollegaer

- Kan reflektere over og ta i bruk  pedagogisk og didaktisk kunnskap i undervisning og veiledning


Generell kompetanse

Kandidaten:
- Kan forholde seg kritisk til etiske problemstillinger knyttet til pedagogisk forskning, samt håndtere etiske dilemma i praksisfeltet 

- Kan tilrettelegge for demokratiutvikling og dialog i et solidarisk læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold

- Kan med utgangspunkt i et integrert syn på danning legge til rette for opplæring som bidrar til elevenes etiske utvikling

Innhold

1. semester:
Studentene jobber med følgende tema:

-       Introduksjon til pedagogisk sosiologi med særskilt vekt på ungdomskultur og læring. Skolen som sosialiseringsarena - frafall og drop-out

-       Innføring i ulike læringstradisjoner med hovedvekt på behavioristisk,  kognitiv/konstruktivistisk og sosiokulturell læringspsykologi

-       Introduksjon til pedagogisk idéhistorie og reformpedagogikk

-       Læreplanteori og undervisningsplanlegging

-       Skolebasert forskning, utviklingsarbeid og innovasjon


2. semester: 
Studentene jobber med følgende tema:

-       Sentrale trekk i dannings- og utdanningshistorien, med særlig vekt på utviklingen av den norske enhetsskolen

-       Mangfold, variasjon og inkludering i skolen skolens rolle i utvikling av elevenes motivasjon og mestring 

-       skolens rolle i utvikling av elevenes motivasjon og mestring 

-       Grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemma knyttet til undervisning og læring

-       Skolens og lærerens rolle knyttet til arbeid med grunnleggende ferdigheter i alle fag. 

-       Skolekultur og skolen som lærende organisasjon

-       Utdanning og opplæring globalt

 

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil basere seg på variasjon mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.
 

Praksis

Praksis i 12 uker fordelt på hovedsaklig to perioder inngår som en viktig del av emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse.

Følgende arbeidskrav skal ut over dette være:

1) Gruppeoppgave (3 - 5 studenter) om observasjon/beskrivelse av elev-/læringsmiljø. Dette kan være laget som en photostory med kommentarer i forbindelse med skoleovertakelse, eller som en ren observasjon av undervisning i en valgt klasse. Denne oppgaven utføres tidlig i studiet.

2) Passeringsprøve etter halvgått studium (desember): Individuell 6 timers prøve under eksamensbetingelser. Ingen hjelpemidler tillatt. Prøven forutsetter godkjenning for å kunne fortsette studiet. Det gis anlegning til å ta prøven en gang til ved ikke godkjent.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Underveisvurdering:
Studentene skal få tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emneplanen for pedagogikk.
Underveisvurderingene kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/faggrupper eller individuelt.

Sluttvurdering:
Denne eksamen er todelt: 

a) Skriftlig utviklingsoppgave (teller 50 % av samlet karakter). Etter endt studium skal studentene skrive en utviklingsoppgave over et begrunnet tema/problemstilling som skal godkjennes av veileder. Omfanget på oppgaven skal være på 4500 - 5000 ord. Ekstern sensur. Karakter A - F. Denne delen av pedagogikkeksamen skal stå for en dybdeforståelse.


b) Muntlig eksamen, 30 minutter (teller 50 % av samlet karakter): Her skal studenten vise breddeforståelse ut fra studiets målområder. Ekstern senur. Karakter A - F. Muntlig eksamen gjennomføres sent i eksamensperioden.

Det gis en samlet karakter som fremkommer på vitnemålet.

 
 

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 14. september 2011.

Felleslitteratur: Se studieplan.

Kompendium i pedagogikk utarbeides.

Tillegg kan komme:

  • Bergem, Trygve 2011: Læreren i etikkens motlys. Gyldendal Akademisk
  • Bjørndal, Cato R.P. 2005 : Det vurderende øye. Gyldendal Akademisk
  • Dale, E..L. og Wærness, J.I. 2003: Differensiering og tilpasning i grunnopplæringa: rom for alle – blikk for den enkelte. Oslo: Cappelen.
  • Ekeberg, Torill Rønsen & Holmberg, Jorun Buli 2009: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Universitetsforlaget.
  • Høihilder, Eli Kari (red) 2011: Vurdering for ungdomstrinnet og videregående opplæring. Pedlex
  • Imsen, Gunn 2009: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. Universitetsforlaget
  • Ludvigsen, S. 2000: Informasjons- og kommunikasjonsteori, læring og klasserommet. I: ”Ny teknologi – nye praksisformer. Teoretiske og empiriske analyser av IKT i bruk. ITU-rapport nr. 8, 2000. (14 sider). http://www.itu.no/filearchive/fil_ITU_Rapport_08.pdf
  • Ludvigsen, S. 2000: Læring av og med teknologi. I: ”Ny teknologi – nye praksisformer. Teoretiske og empiriske analyser av IKT i bruk. ITU-rapport nr. 8, 2000. (17 sider)
    http://www.itu.no/filearchive/fil_ITU_Rapport_08.pdf
  • Løw, Ole 2009 : Pædagogisk vejledning. Facilitering av læring i pædagogiske kontekster. Akademisk Forlag. København.
  • Plauborg m.fl. 2010: Læreren som leder. Klasseledelse i folkeskole og gymnasium. Hans Reitzel Forlag. København.
  • Riksaasen (red) 2010: Læreren i skolen og samfunnet. Tapir Akademisk Forlag.
  • Skaalvik og Skaalvik 2005:Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring.Universitetsforlaget
  • Utdanningsdirektoratet 2007: Utvikling av sosial kompetanse. Veileder for skolen. Kap 1 - 8, (60 sider)http://utdanningsdirektoratet.no/upload/Satsningsomraader/LOM/Veil_Sos_kompetanse.pdf

Nyttige lenker:

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:24