LPHNOR111 Fagdidaktikk 1: Norsk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med faget norsk.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

  • Studentene kan bygge på og videreutvikle sine faglige og didaktiske kunnskaper i faget
  • Studentene har tilegnet seg kunnskaper om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i skolefaget

 

Ferdigheter:

  • Studentene kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner.
  • Studentene har utviklet evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å være i faglig aktivitet
  • Studentene har utviklet egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle faget i grunnopplæringa


Generell kompetanse:

  • Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
  • Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
  • Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket


Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Undervisningen forutsetter aktiv deltakelse og frammøte.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være studentens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i sudiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Littertur oppgis ved emnets oppstart.

Se for øvrig felles litteratur under studieplanen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:24