LPHMUS211 Fagdidaktikk 2: Musikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i Praktisk-pedagogisk utdanning for studenter med 60 stp eller mer i musikk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Jfr. studieplanen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om

  • elevers ulike læreforutsetninger i faget
  • faget og begrunnelsen for det i elevenes læring
  • ulike lærestrategier i faget
  • de grunnleggende ferdigheter i læreplanen i og på tvers av fag
  • vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift  og læreplan

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • vurdere og dokumentere  elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmede tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
  • tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter
  • måter elever kan medvirke på

Generell kompetanse:
Kandidaten:

  • kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
  • har evne til å se helheter og sammenhenger i  elevenes  utvikling

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs - sammenhenger
  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
  • Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering for læring, underveis - vurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet


Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dager felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, bestående av 3500 til 4000 ord (12 – 15 sider). Oppgava skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringa og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes at den didaktiske analyseredskaper og teori anvendes i arbeidet

Intern vurdering: Karakter A - F

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

PPH 2011- 2012/ PPD 2011 - 2013
Felles litteratur: pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag

  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

  • Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.

- alternativt

  • Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.

  • Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget

 

Spesifikk litteratur for emnet oppgis ved studiestart

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:26