LPHMUS211 Fagdidaktikk 2: Musikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i Praktisk-pedagogisk utdanning for studenter med 60 stp eller mer i musikk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Jfr. studieplanen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om
- elevers ulike læreforutsetninger i faget
- faget og begrunnelsen for det i elevenes læring
- ulike lærestrategier i faget
- de grunnleggende ferdigheter i læreplanen i og på tvers av fag
- vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift og læreplan
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vurdere og dokumentere elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmede tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
- tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter
- måter elever kan medvirke på
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
- utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
- har evne til å se helheter og sammenhenger i elevenes utvikling
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs - sammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveis - vurdering, sluttvurdering, framovervurdering
Undervisnings- og læringsformer
- Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
- Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
- Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
- Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dager felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, bestående av 3500 til 4000 ord (12 – 15 sider). Oppgava skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringa og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes at den didaktiske analyseredskaper og teori anvendes i arbeidet
Intern vurdering: Karakter A - F
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
PPH 2011- 2012/ PPD 2011 - 2013
Felles litteratur: pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
- Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
- Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
- Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.
- alternativt
- Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
- Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget
Spesifikk litteratur for emnet oppgis ved studiestart