LPHMUS111 Fagdidaktikk 1: Musikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i Praktisk-pedagogisk utdanning for studenter med 60 stp eller mer i musikk.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Kandidaten har

  • bygd på og videreutviklet sin faglige kompetanse innen faget
  • tilegnet seg kunnskaper om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og læreprosesser i faget
  • kunnskaper om læreplaner i sitt fag
  • kunnskaper om fagets historikk og begrunnelse i skolesammenheng

Ferdigheter:
Kandidaten har utviklet ferdigheter

  • i å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner og i forhold til anerkjente planleggingsmodeller
  • i å vurdere fagets muligheter og rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å lære
  • i egen didaktisk kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle faget i grunnopplæringa

Generell kompetanse:
Kandidaten

  • kan delta i kollegasamarbeid
  • utviser nødvendig endringskompetanse
  • kan framstå som en god rollemodell i yrket
  • kan arbeide med de grunnleggende ferdigheter i faget

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper (læreprosesser)
  • Læremidler og IKT i faget
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering, underveis og til slutt i faget

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Det forventes aktiv bruk av bibliotekets tjenester.

Praksis

Det er knyttet 12 ukers sammenhengende praksis i skolen/utdanningsinstitusjoner til emnet, fordelt på to om lag like lange perioder

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte i emnet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)

Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være studentens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).


Litteratur

PPH 2011- 2012/ PPD 2011 - 2013
Felles litteratur: pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

  • Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
  • Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
  • Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.

- alternativt

  • Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.

  • Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.

Sprsifikk litteratur for fagdidaktikk i musikk oppgis ved oppstart av emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:26