LPHMUS111 Fagdidaktikk 1: Musikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i Praktisk-pedagogisk utdanning for studenter med 60 stp eller mer i musikk.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten har
- bygd på og videreutviklet sin faglige kompetanse innen faget
- tilegnet seg kunnskaper om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og læreprosesser i faget
- kunnskaper om læreplaner i sitt fag
- kunnskaper om fagets historikk og begrunnelse i skolesammenheng
Ferdigheter:
Kandidaten har utviklet ferdigheter
- i å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner og i forhold til anerkjente planleggingsmodeller
- i å vurdere fagets muligheter og rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å lære
- i egen didaktisk kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle faget i grunnopplæringa
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan delta i kollegasamarbeid
- utviser nødvendig endringskompetanse
- kan framstå som en god rollemodell i yrket
- kan arbeide med de grunnleggende ferdigheter i faget
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper (læreprosesser)
- Læremidler og IKT i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering, underveis og til slutt i faget
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Det forventes aktiv bruk av bibliotekets tjenester.
Praksis
Det er knyttet 12 ukers sammenhengende praksis i skolen/utdanningsinstitusjoner til emnet, fordelt på to om lag like lange perioder
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være studentens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
PPH 2011- 2012/ PPD 2011 - 2013
Felles litteratur: pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
- Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
- Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget . Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
- Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.
- alternativt
- Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
- Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
Sprsifikk litteratur for fagdidaktikk i musikk oppgis ved oppstart av emnet.