LPHMK111 Fagdidaktikk 1: Medier og kommunikasjon (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med medie- og kommunikasjonsfag.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
- Studentene kan bygge på og videreutvikle sin faglige kompetanse innen undervisning i kroppsøving og idrettsfag.
- Studentene har tilegnet seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i skolefaget
Ferdigheter:
- Studentene kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner.
- Studentene har utviklet evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å være i faglig aktivitet
- Studentene har utviklet egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle faget i grunnopplæringa
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
- Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
- Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket
Innhold
- Mediefagets egenart, begrunnelse og læreplan
- Mediefagsdidaktikk - ulike tradisjoner
- Medier - språk og kultur i en skolesammenheng
- Arbeidsmåter i faget
- Undervisningsplanlegging og tilrettelegging av lærestoff (læreressurser)
- Hverdagsforestillinger
- Refleksjoner rundt erfaringer fra praksis
- Læremidler og IKT i faget
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
All undervisning i emnet er obligatorisk.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Oversikt over litteratur og kilder oppgis ved studiestart.
Se for øvrig studieplanens litteraturliste for felles litteratur.