LPHMAT211 Fagdidaktikk 2: Matematikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner, hver på 15 studiepoeng, i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Minimum 60 stp i faget
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten har kunnskap om
* elevers ulike ferdigheter i faget
* de grunnleggende ferdigheter i læreplanen og på tvers av fag
* ulike lærestategier i faget
* vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift og læreplan
Ferdigheter:
Kandidaten kan
* vurdere og dokumentere elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
* tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
* tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter
Generell kompetanse:
Kandidaten
* kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
* utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
* har evne til å se helheter i sammenhenger i elevenes utvikling
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livssammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering
Undervisnings- og læringsformer
* Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3-5 deltagere
* Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
* Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
* Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder: I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, med et omfang på 3500 til 4000 ord (12 - 15 sider). Oppgaven skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringen og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes at den didaktiske relasjonsmodellen anvendes i arbeidet
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Felleslitteratur ligger i studieplanen. Spesifikk litteratur for emnet oppgis i Fronter etter studiestart.