LPHMAT211 Fagdidaktikk 2: Matematikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner, hver på 15 studiepoeng, i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Minimum 60 stp i faget

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Kandidaten har kunnskap om

* elevers ulike ferdigheter i faget
* de grunnleggende ferdigheter i læreplanen og på tvers av fag
* ulike lærestategier i faget
* vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift og læreplan

Ferdigheter:
Kandidaten kan

* vurdere og dokumentere elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
* tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
* tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter

Generell kompetanse:
Kandidaten

* kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
* utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
* har evne til å se helheter i sammenhenger i elevenes utvikling

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livssammenhenger
  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
  • Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Undervisnings- og læringsformer

* Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3-5 deltagere
* Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
* Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
* Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder: I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, med et omfang på 3500 til 4000 ord (12 - 15 sider). Oppgaven skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringen og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes at den didaktiske relasjonsmodellen anvendes i arbeidet

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Felleslitteratur ligger i studieplanen. Spesifikk litteratur for emnet oppgis i Fronter etter studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:15