LPHKR111 Fagdidaktikk 1: Kroppsøving (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i PPU-studiet for studenter med kroppsøving/idrettsfag.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

  • Studentene skal bygge på og videreutvikle sin faglige kompetanse innen undervisning i kroppsøving og idrettsfag.
  • Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i kroppsøvingsfaget

 

Ferdigheter:

  • Studentene kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner.
  • Studentene har utviklet evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å være i fysisk aktivite
  • Studentene skal utvikle egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle kroppsøving i grunnskolen og i videregående opplæring

 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
  • Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
  • Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket

Innhold

Følgende tema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering

 

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er knyttet 12 ukers praksisopplæring til emnet. Se studieplan.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk deltakelse (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Med forbehold om endringer/tillegg før studiestart.

Se studieplanen for felles litteratur.

Spesifikt for fagdidaktikk i kroppsøving:

 Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2007): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget.

 Christiansen, K. (2008): Artikkelsamling for PPU-studenter i fagdidaktikk kroppsøving. Kompendium HiØ

 Christiansen, K. (2008): Evaluering i kroppsøving. Kompendium HiØ

 Christiansen, K. (2008): Tilpasset opplæring i kroppsøving (deles ut)

 Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S 9-10 (innledning); 18-19; 31-35; 39; Fagplanen i kroppsøving s 151-158.

 Sigmundsson, H. & Ingebrigtsen, J.E. (2006): Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:23