LPHKR111 Fagdidaktikk 1: Kroppsøving (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i PPU-studiet for studenter med kroppsøving/idrettsfag.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
- Studentene skal bygge på og videreutvikle sin faglige kompetanse innen undervisning i kroppsøving og idrettsfag.
- Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i kroppsøvingsfaget
Ferdigheter:
- Studentene kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner.
- Studentene har utviklet evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å være i fysisk aktivite
- Studentene skal utvikle egen kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle kroppsøving i grunnskolen og i videregående opplæring
Generell kompetanse
- Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
- Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
- Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket
Innhold
Følgende tema inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
- Læremidler og IKT
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er knyttet 12 ukers praksisopplæring til emnet. Se studieplan.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk deltakelse (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Med forbehold om endringer/tillegg før studiestart.
Se studieplanen for felles litteratur.
Spesifikt for fagdidaktikk i kroppsøving:
Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2007): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget.
Christiansen, K. (2008): Artikkelsamling for PPU-studenter i fagdidaktikk kroppsøving. Kompendium HiØ
Christiansen, K. (2008): Evaluering i kroppsøving. Kompendium HiØ
Christiansen, K. (2008): Tilpasset opplæring i kroppsøving (deles ut)
Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet. S 9-10 (innledning); 18-19; 31-35; 39; Fagplanen i kroppsøving s 151-158.
Sigmundsson, H. & Ingebrigtsen, J.E. (2006): Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget.