LPHKH111 Fagdidaktikk 1: Kunst og håndverk/formgivningsfag (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Magne Steinar Aarum
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med kunstfaglig utdanning.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Kandidaten skal

  • kunne analysere og bruke læreplaner i kunst og håndverk og formgivingsfag som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen i fagene.
  • kjenne til det estetiske feltets betydning for individ og samfunn og kunne planlegge og gjennomføre undervisningsforløp på grunnlag av slik kunnskap.
  • ha kunnskap om elevenes estetiske erfaringer og preferanser og betydningen av denne kunnskapen som utgangspunkt for den enkelte elevens læring i faget.
  • ha kunnskap om visuell persepsjon som faktor i skapende arbeid og som bakgrunn for veiledning og vurdering av elevenes skapende arbeid.
  • kunne vurdere, velge og begrunne blant et bredt utvalg av materialer, kunstneriske teknikker og kunsthistoriske og samtidige eksempler som inspirasjon for elevenes skapende arbeid.      
  • kjenne til hvordan kreative prosesser kan igangsettes og opprettholdes gjennom veiledning.


Ferdigheter
Kandidaten utviklet evnen til å

  • produsere digitale læremidler for presentasjon i fagfeltet
  • demonstrere og instruere i teknikker og arbeidsmetoder i faget
  • vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene ferdigheter til refleksjon, kunnskap og holdninger i kunstfeltet


Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig endringskompetanse
  • framstå som en god rollemodell i yrket

 

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
  • Læremidler og IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering
  • HMS

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid, øvelser og øvelser.

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Aktiv deltakelse som forutsetter frammøte (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Dette oppgis ved emnets start.

Se også liste over felles littertur under studieplanen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:14