LPHKH111 Fagdidaktikk 1: Kunst og håndverk/formgivningsfag (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Magne Steinar Aarum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk del av PPU-studiet for studenter med kunstfaglig utdanning.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten skal
- kunne analysere og bruke læreplaner i kunst og håndverk og formgivingsfag som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen i fagene.
- kjenne til det estetiske feltets betydning for individ og samfunn og kunne planlegge og gjennomføre undervisningsforløp på grunnlag av slik kunnskap.
- ha kunnskap om elevenes estetiske erfaringer og preferanser og betydningen av denne kunnskapen som utgangspunkt for den enkelte elevens læring i faget.
- ha kunnskap om visuell persepsjon som faktor i skapende arbeid og som bakgrunn for veiledning og vurdering av elevenes skapende arbeid.
- kunne vurdere, velge og begrunne blant et bredt utvalg av materialer, kunstneriske teknikker og kunsthistoriske og samtidige eksempler som inspirasjon for elevenes skapende arbeid.
- kjenne til hvordan kreative prosesser kan igangsettes og opprettholdes gjennom veiledning.
Ferdigheter
Kandidaten utviklet evnen til å
- produsere digitale læremidler for presentasjon i fagfeltet
- demonstrere og instruere i teknikker og arbeidsmetoder i faget
- vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene ferdigheter til refleksjon, kunnskap og holdninger i kunstfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- delta i kollegasamarbeid
- utvise nødvendig endringskompetanse
- framstå som en god rollemodell i yrket
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper
- Læremidler og IKT
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering
- HMS
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid, øvelser og øvelser.
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Aktiv deltakelse som forutsetter frammøte (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Dette oppgis ved emnets start.
Se også liste over felles littertur under studieplanen.