LPHFR211 Fagdidaktikk 2: Fremmedspråk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning, for studenter med minst 60 stp i faget

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten har kunnskap om

  • elevers ulike læreforutsetninger i faget
  • faget og begrunnelsen for det i elevenes læring
  • ulike lærestrategier i faget
  • de grunnleggende ferdigheter i læreplanen i og på tvers av fag
  • vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift  og læreplan

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • vurdere og dokumentere  elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
  • tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter
  • måter elever kan medvirke på 

Generell kompetanse:
Kandidaten:

  • kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
  • har evne til å se helheter og sammenhenger i  elevenes  utvikling

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livssammenhenger
  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
  • Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning, og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg drar studenter og lærere på 6 dager felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Praksis

Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, med et omfang på 3500 til 4000 ord (12 - 15 sider). Oppgaven skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringen og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes  at den didaktiske relasjonsmodellen anvendes i arbeidet

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Felles littertur og kilder: Se studieplan. Litteratur for emnet oppgis ved emnets oppstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:14