LPHFR211 Fagdidaktikk 2: Fremmedspråk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning, for studenter med minst 60 stp i faget
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kandidaten har kunnskap om
- elevers ulike læreforutsetninger i faget
- faget og begrunnelsen for det i elevenes læring
- ulike lærestrategier i faget
- de grunnleggende ferdigheter i læreplanen i og på tvers av fag
- vurdering for læring i faget i samsvar med lov, forskrift og læreplan
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vurdere og dokumentere elevenes læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- tilpasse undervisningen i faget til ulike læreforutsetninger hos elevene
- tilrettelegge for progresjon i faget og i anvendelse av de grunnleggende ferdigheter
- måter elever kan medvirke på
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
- utviser nødvendig utviklingskompetanse i faget
- har evne til å se helheter og sammenhenger i elevenes utvikling
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livssammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKT's betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering
Undervisnings- og læringsformer
- Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
- Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
- Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
- Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning, og knyttes til 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg drar studenter og lærere på 6 dager felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Praksis
Det er 12 ukers sammenhengende praksis, fordelt på to om lag like lange perioder i skolen/utdanningsinstitusjoner, lagt inn i tilknytning til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen.
Oppgave om tilpasset opplæring i faget, med et omfang på 3500 til 4000 ord (12 - 15 sider). Oppgaven skal ha utgangspunkt i erfaringer fra praksisopplæringen og skal vise at studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i faget ut fra ulike elevers forutsetninger. Det forventes at den didaktiske relasjonsmodellen anvendes i arbeidet
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Felles littertur og kilder: Se studieplan. Litteratur for emnet oppgis ved emnets oppstart.