LPHFR111 Fagdidaktikk 1: Fremmedspråk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning, for studenter med minst 60 stp i faget.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten har
- bygd på og videreutviklet sin faglige kompetanse innen faget
- tilegnet seg kunnskaper om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og læreprosesser i faget
- kunnskaper om læreplaner i sitt fag
- kunnskaper om fagets historikk og begrunnelse i skolesammenheng
Ferdigheter:
Kandidaten har utviklet ferdigheter
- i å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner og i forhold til anerkjente planleggingsmodeller
- i å vurdere fagets muligheter og rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene lyst til å lære
- i egen didaktisk kompetanse i faget slik at de kan bli en ressurs i arbeidet med å videreutvikle faget i grunnopplæringa
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan delta i kollegasamarbeid
- utviser nødvendig endringskompetanse
- kan framstå som en god rollemodell i yrket
- kan arbeide med de grunnleggende ferdigheter i faget
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
- Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
- Undervisningsmetoder og undervisningsprinsipper (læreprosesser)
- Læremidler og IKT i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering, underveis og til slutt i faget
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Det forventes aktiv bruk av bibliotekets tjenester.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk deltakelse (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
I tillegg til den oppgitte felles litteratur- og kildeliste i studieplanen, blir emnets litteratur oppgitt ved emnets oppstart