LPHFD111 Fagdidaktikk 1: Felles yrkesdidaktikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning, for studenter med yrkesbakgrunn.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper :

  • Kunne analysere og bruke læreplaner i yrkesfagene som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen i fagene. Vurdere tverrfaglige samarbeidsmuligheter.
  • Kunne kartlegge og vurdere elevenes erfaringsgrunnlag og forkunnskaper, interesser og andre læreforutsetninger i faget, og bruke disse som grunnlag for en opplæring i et yrkesfag som er tilpasset den enkelte elevens forutsetninger. Strukturert elevoppfølging.
  • Ha kunnskap om læringsprinsipper som kan legges til grunn for undervisningen.
  • Kunne reflektere over egen og andres undervisningspraksis på egen skole, andres skole og i utlandet. Erfaringsutveksling.
  • Kunne håndtere typiske konfliktsituasjoner som kan oppstå i en klasse med yrkesfagelever.
  • Ha kunnskap om kontaktlærers rolle på vgs.
  • Kjenne grunnleggende grep for å dele inn og jobbe konstruktivt med yrkesfagklasser i grupper.
  • Kjenne til hvilke organisasjons- og arbeidsformer som kan anvendes.
  • Kjenne til grunnleggende teknikker for bruk av IKT på yrkesfag for å fremme læring.
  • Kjenne gjeldende rammeverk og forskrifter for hva som skal vurderes og hva som ikke skal vurderes.
  • Kjenne til kriterier for tilpasset undervisning og vurdering. Refleksjon rundt vurderingspraksis knyttet til sentrale punkter i styringsdokumentene.

Ferdigheter:

  • Kandidaten skal kunne produsere digitale  læremidler for presentasjon i fagfeltet
  • Kandidaten skal kunne demonstrere og instruere i teknikker og arbeidsmetoder i faget
  • Kandidatene skal utvikle evnen til å vurdere fagets muligheter og egen rolle for å skape et positivt læringsmiljø som gir elevene ferdigheter til refleksjon, kunnskap og holdninger i kunstfeltet
  • Kandidaten skal kunne ha blikk for den enkelte elev i et praktisk, hektisk, kreativt og mangfoldig læringsmiljø

Generell kompetanse:

  • Kandidatene skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning ut fra gjeldende læreplaner og den enkelte elevs forutsetninger  
  • Kandidaten kan stimulere til demokratiforståelse, demokratisk deltagelse og evne til kritisk refleksjon. 
  • Ha gode holdninger i forhold til forebygging av helseskade i de aktuelle yrkesområdene 
  • Ha respekt for forskrifter og tiltak innen miljørettet helsevern 
  • Kunne lære opp elever til en trygg og sikker bruk av maskiner og utstyr 
  • Kandidaten kan bidra til å styrke internasjonale og flerkulturelle dimensjoner ved skolens arbeid. 

 

Innhold

Følgende temaer inngår:

Studentens opplæring og yrkeserfaringer som grunnlag for egen lærergjerning
Yrkesopplæringens samfunnsoppgaver og verdigrunnlag
Organisering og ledelse av yrkesopplæring
Veiledning i yrkesopplæringen
Vurdering i yrkesopplæringen
Yrkespedagogisk utviklingsarbeid
Læremidler og IKT i faget
Prosess- og produktvurdering i faget
Kunnskapsløftet, læreplan 06. Den generelle læreplan: Det arbeidende menneske.
Viktige begrep: Didaktikk, fag, læring, fagdidaktikk,yrkesdidaktikk, yrkesfag, arbeid
Yrkesfaget sin plass og berettigelse i det offentlige opplæringssystemet
Læreplanen for studentens yrkesfag
Praksisforberedelse: planlegge, gjennomføring og evaluering av praksis.
Arbeidsoppgaver i praksisperioden
Valg av arbeidsoppgaver, igangsetting, metoder:
Instruksjon, demonstrasjon, prosjektarbeid, fagopplæring i arbeidsliv eller skole
Refleksjon i praksis.
Induktiv og deduktiv yrkesopplæring
Taus kunnskap
Forskjeller og likheter mellom yrkesfag og allmenne fag
Kompetansebegrepet - Nøkkelkompetanse - Kvalifisering - Sertifisering
Om oppgaveskriving
Yrkesopplæringens struktur
Det utvidete kunnskapsbegrepet
Kunnskap i handling
Kunnskaper og ferdigheter
Kunnskap basert på kulturell innlevelse 'Situated learning'
Teori i praksis
Vurdering i yrkesopplæringen - Vurdering av elevenes læring i et yrkesrelevant perspektiv
Veiledning i yrkesopplæringen
Mesterlære
Læring i arbeid
Kreativitet i opplæring og yrkesutøvelse
Yrkesretting av fellesfag
Yrkespedagogiske prinsipper
Hvordan skal den menneskelige arbeidsevne utnyttes?
Hvordan bør en arbeidsplass organiseres slik at den utnytter kvalifikasjoner best?
Hvordan utvikles kvalifikasjonsmengden i samfunnet best?
Formalkompetanse - realkompetanse
Pedagogisk entreprenørskap
Elevbedrift som pedagogisk metode
Veiledning på yrkesdidaktisk oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Studiet består av vekselvirkning mellom erfaringsbasert og teoribasert undervisning, herunder en gjennomgang av erfaringer fra praksisopplæring knyttet til relevant fagdidaktisk teori.

Aktiv bruk av bibliotek og deres tjenester forutsettes.

Praksis

Se studieplan for PPU. Det er forventet at faglærer bidrar til veiledning og oppfølging i forbindelse med praksisopplæringen for yrkeslærerkandidater.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

Studentevaluering (EVA 3) ved avslutning av emnet.

Litteratur

Det utarbeides litterturliste og undervisningskompendium ved studiestart.

Felles litteratur for all fag-/yrkesdidaktikk og pedagogikk: Se studieplan

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:22