LPHDR111 Fagdidaktikk 1: Drama (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk del av PPU for studenter med dramafag.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

*Kandidaten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i dramafaget.

*Kandidaten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling i møte med skolekultur, klassen og elevene

*Kandidaten skal tilegne seg  kunnskap om ulike læringstrategier og og tilnærmingsmåter til faget

*Kandidaten skal kunne  danne seg et realistisk bilde av andres og egen kompetanse i forhold til faget.

Ferdigheter:                            

*Kandidaten kan tilrettelegge gode og kreative læringsmiljøer

*Kandidaten kan tilrettelegge for estetisk utfoldelse, opplevelse og erkjennelse.

*Kandidaten har kjennskap til de samfunnsmessige perspektivene knyttet til teknologi- og medieutvikling (trygg bruk, personvern, ytringsfrihet), og kan bidra til å utvikle et reflektert forhold til digitale arenar

*Kandidaten har forståelse av samfunnets bærekraftighet

*Kandidaten kan planlegge, gjennomføre og evaluere læring i faget på aktuelle trinn i skoleverket

*Kandidaten har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne, å kunne anvende digitale verktøy) ved hjelp av dramafaget.

Generell kompetanse:

*Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid

*Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse

*Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket

Innhold

  • Hva er drama-didaktikk for videregående skole? 
  • Fagets identitet og begrunnelse.
  • Lærerrollen og læreren som kommunikator.
  • Hvordan benytte dramarelaterte metoder i undervisning innen andre skolefag?
  • Den gode dramalærer i møte med elevene.
  • Elevenes rettigheter og plikter.
  • Kulturmøter i skolen.
  • Dramafaget i en multikulturell  skole.
  • Klasseledelse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.

I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.

Dersom det er mindre enn 5 deltakere, gis emnet i form av veiledning.

Praksis

Det er knyttet 12 uker praksisopplæring til emnet. Se studieplan.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Deltakelse i undervisning og veiledning (minimum 80 %).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.

Intern sensur. Karakterregel A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Fagplaner til K08 og drama for studiespesialisering, VGS.

* Askeland, Norunn m.fl. (1996)Tekst i tale og skrift. Oslo: Universitetsforlaget.

* Boal, Augusto (1992) Games for actors and non-actors. New York: Routledge

' Brøgger, Jan (1993) Kulturforståelse,en nøkkel til vår internasjonale samtid. Oslo: Damms og Søn

* Fossbråten, Liv Anne og Jon Pihlstrøm (1995). Barn leker teater. Oslo: Spillerom    Forlag.

* Helland, Frode og Lisbeth Pettersen Wærp (2005).Å lese drama. Oslo: Universitetsforlaget.

 

 

Artikler og kortere tekster blir samlet i eget kompendium.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:24