LPHDR111 Fagdidaktikk 1: Drama (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk del av PPU for studenter med dramafag.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
*Kandidaten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og vurderingsformer i dramafaget.
*Kandidaten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling i møte med skolekultur, klassen og elevene
*Kandidaten skal tilegne seg kunnskap om ulike læringstrategier og og tilnærmingsmåter til faget
*Kandidaten skal kunne danne seg et realistisk bilde av andres og egen kompetanse i forhold til faget.
Ferdigheter:
*Kandidaten kan tilrettelegge gode og kreative læringsmiljøer
*Kandidaten kan tilrettelegge for estetisk utfoldelse, opplevelse og erkjennelse.
*Kandidaten har kjennskap til de samfunnsmessige perspektivene knyttet til teknologi- og medieutvikling (trygg bruk, personvern, ytringsfrihet), og kan bidra til å utvikle et reflektert forhold til digitale arenar
*Kandidaten har forståelse av samfunnets bærekraftighet
*Kandidaten kan planlegge, gjennomføre og evaluere læring i faget på aktuelle trinn i skoleverket
*Kandidaten har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne, å kunne anvende digitale verktøy) ved hjelp av dramafaget.
Generell kompetanse:
*Kandidaten kan delta i kollegasamarbeid
*Kandidaten utviser nødvendig endringskompetanse
*Kandidaten kan framstå som en god rollemodell i yrket
Innhold
- Hva er drama-didaktikk for videregående skole?
- Fagets identitet og begrunnelse.
- Lærerrollen og læreren som kommunikator.
- Hvordan benytte dramarelaterte metoder i undervisning innen andre skolefag?
- Den gode dramalærer i møte med elevene.
- Elevenes rettigheter og plikter.
- Kulturmøter i skolen.
- Dramafaget i en multikulturell skole.
- Klasseledelse
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og med 12 ukers praksisopplæring fordelt på to like lange perioder.
I tillegg deltar studenter og lærere på 6 dagers felles opplegg i samarbeid med øvrige fagdidaktikere og pedagogikklærere på PPU.
Dersom det er mindre enn 5 deltakere, gis emnet i form av veiledning.
Praksis
Det er knyttet 12 uker praksisopplæring til emnet. Se studieplan.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse i undervisning og veiledning (minimum 80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca 30 minutter)
Redegjørelse for planlegging, gjennomføring, evaluering av undervisning i faget. Utgangspunktet skal være kandidatens egne erfaringer fra praksisopplæringen. Dette forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet underveis i studiet. Kandidaten skal begrunne sine refleksjoner med fagdidaktisk teori.
Intern sensur. Karakterregel A - F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Fagplaner til K08 og drama for studiespesialisering, VGS.
* Askeland, Norunn m.fl. (1996)Tekst i tale og skrift. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boal, Augusto (1992) Games for actors and non-actors. New York: Routledge
' Brøgger, Jan (1993) Kulturforståelse,en nøkkel til vår internasjonale samtid. Oslo: Damms og Søn
* Fossbråten, Liv Anne og Jon Pihlstrøm (1995). Barn leker teater. Oslo: Spillerom Forlag.
* Helland, Frode og Lisbeth Pettersen Wærp (2005).Å lese drama. Oslo: Universitetsforlaget.
Artikler og kortere tekster blir samlet i eget kompendium.