LNF10111 Kjemiske stoffer og geofag (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Jan Ingar I. Båtvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Naturfag, årsstudium (60 studiepoeng) og Naturfag 1 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet går over ett semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper
Studenten har:

  • tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag nærmere omtalt under Innhold/oppbygning
  • tilegnet seg kunnskaper som ivaretar sikkerhet for elever og lærer i laboratorium og i felt

Ferdigheter
Studenten:

  • har utviklet ferdigheter knyttet til praktisk undervisningsarbeid ute i naturen, i laboratoriet og på ekskursjoner
  • kan ta ansvar i et laboratorium i omgang med helseskadelige kjemikalier

Generell kompetanse
Studentene:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen
  • har utviklet egne positive holdninger til fagområdet og bli i stand til å drive undervisning som bidrar til å bearbeide elevenes hverdagsforestillinger
  • har utviklet evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • atomer, molekyler, kjemiske reaksjoner, det periodiske system
  • sortere stoffer, kildesortering, kretsløp i naturen
  • egenskaper ved stoffer 3% partikkelmodellen
  • faseoverganger
  • sure og basiske stoffer, pH, buffer
  • hverdagskjemi
  • påvise og separere stoffer i blandinger, analyse av ukjent stoff
  • organisk kjemi, navnsetting
  • olje, kull og gass som råstoff og som forurensningskilde
  • forurensninger, miljøgifter, klimaendringer
  • mineraler og bergarter behandlet ved praktiske øvelser ute og i laboratoriet
  • Østfolds geologi og landformer, tema for en ekskursjon
  • jordas oppbygning og geologiske utvikling ved bruk av modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsressurser
  • bruk av digitale verktøy

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, på ekskursjoner, selvstudier, i laboratoriet både som demonstrasjoner og ved laboratorieforsøk, ved gruppearbeid og ved laboratorierapporter.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:

  1. Gjennomføre 7 laboratorieøvelser i kjemi med tilhørende gruppevise rapporter.
  2. Levere gruppevis et didaktisk undervisningsopplegg, primært rettet mot mellom- eller ungdomstrinnet, innenfor temaene kjemiske reaksjoner, aggregattilstander, kildesortering, sikkerhet i omgang med kjemiske stoffer, atom- og molekylmodeller.
  3. Delta på en dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport.
  4. Rapport fra praktisk laboratoriearbeid med mineraler og bergarter

Eksamen

Individuell praktisk eksamen
Avsluttende eksamen består av en individuell, praktisk prøve hvor det gjennomføres en laboratorieøvelse ved siden av en muntlig eksaminasjon, til sammen ca 45 min.

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det gis en samlet karakter etter skalaen A-F, der A er beste karakter og F er 'ikke bestått'.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.

Steen, Bjørn Gunnar 2006. Himmelsk Kjemi, innføring i generell og organisk kjemi. Høyskoleforlaget. 667 s.

En oversikt over øvrig, aktuell pensumlitteratur blir gitt ved semesterstart, men i hovedsak baseres temaene i geofag på kompendier og artikler.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:12