LKHV10111 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form) (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Victor Tymczuk
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- Kunst og håndverk, årsstudium
- Kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra antikken til modernismen
- har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
- har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- har kunnskap om sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling
- har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
Ferdigheter:
Studenten
- kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder
- kan organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
Innhold
Temaer som vil bli behandlet i Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form):
- Billedkunstens historie fra antikken til modernistisk formspråk
- Eget bildearbeid med utgangspunkt i sentrale kunstperioder
- Barns formspråk i todimensjonal form
- Billedanalyse
- Fagets historie
- Kunnskapsløftet med vekt på 'Det skapende menneske' og læreplan i kunst og håndverk
- Studietur som grunnlag for kunnskap og generell kompetanse
Gjennom arbeidet med temaene skal studentene få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på mellom- og ungdomstrinnet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har en teoretisk forankring der veksling mellom kunstfaglige studier, eget estetisk skapende bildearbeid og fagdidaktisk refleksjon gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i eget bildearbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse) og studieturer. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste som signeres av studenten.
- Gjennomført og godkjent oppgave i billedanalyse som legges fram for medstudenter og lærer.
Eksamen
Som en del av selve læringen får studentene tilbakemelding i forbindelse med sitt bildearbeid.
Arbeidene blir ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe.
Eksamensform
- Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
- Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter, med utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur, samt lærestoff i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av to interne sensorer på grunnlag av en helhetlig vurdering. Karakterskala A-F.
Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3).
Litteratur
Det tas forbehold om endringer i litteraturen før studiestart.
Foruten undervisningen og feltstudier ved kunsthistorisk museum og gallerier er følgende pensum:
1. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.
A) Generell del: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Den-generelle-delen-av-lareplanen/
B) Prinsipp for opplæringen: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa-i-Kunnskapsloftet/ http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf
C) Læreplan i kunst og håndverk: http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655 http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf
2. Beckett, Wendy (2007) Maleriets historie. Oslo: Spektrum forlag
3. Danbolt, Gunnar (2002): Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag
4. Engelstad, Arne (2000): Interart. Gjennom epokene med litteratur, bildekunst og musikk. Bergen: Fagbokforlaget. (Ikke Litteratur- og Musikkavsnittene !)
5. Glambek, Ingeborg (2001): Om kunst de siste 200 år. Oslo: Skolebokforlaget [s. 9-110]
6. Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk? hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget [s.14-85, s.128-181]
7. Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget [s.13-84]
8. Juell, Elisabeth & Trygve-Johan Norskog (2006): Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen : Fagbokforlaget [s.13-31]
9. Nielsen, Liv Merete (2009) Fagdidaktikk for kunst og håndverk: i går - i dag - i morgen. Oslo: Universitetsforlaget [s.35-117]
10. Thorsnes, Tollef (2009): Grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk. I : Traavik, Hilde, Hallås, Oddrun og Ørvig, Anne: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo : Universitetsforlaget [Artikkel 11/s.212 - 227]
11. Yttredal, Calina Pandele (1998) Farge. Oslo : Yrkesopplæring [s.18-97, s.146-188]
Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.