LIDR10211 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i

  • Kroppsøving og idrett, årsstudium
  • Kroppsøving og idrett 1 (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten:

  • kan utvikle grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med kroppsøvingsfaglige og idrettsfaglige spørsmål, og hvordan de kan innvirke på hverandre i en mer helhetlig sammenheng
  • har kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og ungdomstrinn til videregående opplæring.


Kunnskap
Studenten har:

  • kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
  • kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling. 
  • solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
  • kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).


Ferdigheter
Studenten kan:

  • vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, kroppsøvingsdidaktikk, fysisk aktivitet og helse (med barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
  • uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget.


Generell kompetanse
Studenten kan:

  • foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
  • legge til rette undervisning og idrettslige aktiviteter med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger
  • bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget.
  • forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere.
  • kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving

?

Innhold

Emnet består av følgende fagområder;
Idrettspsykologi
Sosiologi
Fysisk aktivitet og helse (også om barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
Kroppsøvingsdidaktikk

Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).
?

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt praktisk arbeid og veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.?

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To innleveringsoppgaver i gruppe:

Omfanget på hver av oppgavene skal være på 5-8 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.

?

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F.
?Muntlig eksamen kan ikke påklages.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.

?

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 4. juli 2011.

Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)

Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)

Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium

Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)

Christiansen, K. og Husebye, B.; Helselære; Eget kompendium

Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:21