LIDR10211 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- Kroppsøving og idrett, årsstudium
- Kroppsøving og idrett 1 (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten:
- kan utvikle grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med kroppsøvingsfaglige og idrettsfaglige spørsmål, og hvordan de kan innvirke på hverandre i en mer helhetlig sammenheng
- har kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og ungdomstrinn til videregående opplæring.
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
- innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
- kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
- kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling.
- solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
- kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, kroppsøvingsdidaktikk, fysisk aktivitet og helse (med barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
- uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
- legge til rette undervisning og idrettslige aktiviteter med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger
- bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget.
- forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere.
- kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving
?
Innhold
Emnet består av følgende fagområder;
Idrettspsykologi
Sosiologi
Fysisk aktivitet og helse (også om barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
Kroppsøvingsdidaktikk
Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).
?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt praktisk arbeid og veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.?
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver i gruppe:
Omfanget på hver av oppgavene skal være på 5-8 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
?
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F.
?Muntlig eksamen kan ikke påklages.
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.
?
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 4. juli 2011.
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)
Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving
Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)
Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium
Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)
Christiansen, K. og Husebye, B.; Helselære; Eget kompendium
Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.