LFPUBY111 Små barn og medvirkning (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet undervises over to semester (høst og vår) med oppstart november 2011.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført studium skal studenten ha kunnskap om:
- lovverk og offentlige føringer relatert til barns rett til medvirkning
- nyere forskning om småbarns ulike uttrykksmåter og samværsformer
Etter gjennomført studium skal studenten ha ferdigheter i:
- å forholde seg kritisk til offentlige dokumenter og politiske føringer
- å forholde seg kritisk til forskning om og med barn
- å ivareta barns ulike perspektiver og uttrykksformer i ulike pedagogiske prosesser
Etter gjennomført utdanning skal studenten ha generell kompetanse i:
- å bidra til nytenkning om barns ulike uttrykksformer og bidrag
- å kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å forstå, forstyrre og videreutvikle forestillinger om små barn og forhold mellom barn og voksne
- å kunne analysere og kritisk diskutere barns rett til medvirkning i lys av mangfoldsdimensjoner som kjønn, funksjonsevne, etnisitet og alder.
Innhold
Emnet har følgende tema:
De yngste barna: politikk og forskning
- Nasjonale og internasjonale politiske dokumenter relatert til barns rett til medvirkning
- Nyere forskning om små barn
Små barn og medvirkning
- kritisk analyse av medvirkning relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet.
- ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere relasjoner mellom barn og voksne
- ulike aspekter ved de yngste barnas medvirkning (demokrati, lek, improvisasjon og læring)
- Etikk
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bygger på ideen om kooperative læringsprosesser: studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor tradisjonell undervisning skal utfordres.
Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen e-postadresse ved registrering til studiet.
Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten skal levere en individuell fagtekst, med faglig drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) tilknyttet emnet. Omfang: max 3 sider, Times New Roman, skriftstørrelse 12
- Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe gjennom studiet
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig gruppepresentasjon, ut fra selvvalgt problemstilling innenfor emnets innholdsområder. Presentasjonen skal være på 20 minutter, pluss 10 minutter til samtale og diskusjon.
Det gis Individuelle karakterer i gruppen.
Det benyttes karakterskala A - F, der A er beste og E laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått.
Intern og ekstern sensur.
Ny eller utsatt eksamen må gjennomføres i neste ordinære eksamensperiode.
Evaluering av emnet
I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en skriftlig studentevaluering ved slutten av emnet.
Litteratur
Med forbeholdt om endringer før studiestart november 2011.
Bae, Berit (red.) (2011). Barns medvirkning i barnehagen - politikk, teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
Bae, Berit (2005). Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Oslo: Barne- og familiedepartementet.
Tilgjengelig på nett: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense.html?id=440489).
Barnehagefolk nr. 1 (2010). Forskning om de yngste. Oslo: Pedagogisk forum.
F.N.s barnekonvensjon, artikkel 12, 13 14, 18.
Glaser, Vibeke (2011). Barns behov - forstått og definert av hvem? I: V. Glaser, K. Hoås Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: universitetsforlaget.
Johannesen, Nina og Ninni Sandvik (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm.
Johansson, Eva & Anette Emilson (2010). Toddler´s Life in Swedish Preeschool International Journal of Early Childhood; 42 (2): 165- 179.
Kjørholt, Anne Trine (2010). Barnehagen som lekegrind for autonomi og valgfrihet? I: A-T. Kjørholt (red). Barn som samfunnsborgere - til barns beste? S. 152 - 171. Oslo: Universitetsforlaget.
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og arbeidsoppgaver
Tilgjengelig på nett: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/forskrifter/2011/forskrift-om-rammeplan-for-barnehagens-i.html?id=631906
Kunnskapsdepartementet (2011). Lov om barnehager.
Tilgjengelig på nett: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html
Kunnskapsdepartementet (2008-2009). St.meld. nr. 41, Kvalitet i barnehagen
Tilgjengelig på nett: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868
Liset, Marte Sverdrup, Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (red.) (2011). Møter i bevegelse, å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1,3 og 7.
Løkken, Gunvor (2005). Økende andel småbarn i barnehagen. Oslo: Barne- og familiedepartementet.
Tilgjengelig på nett: http://www.google.com/search?q=%C3%B8kende+andel+sm%C3%A5barn+i+barnehagen&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=&oe=
Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (2009). Improvisasjon - et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn nr 2, 2009.
Rossholt, Nina (2010). Gråtens mange ansikter. Toner og tempo i barnehagen. Nordic Studies in Education. Nr. 2. (102-115).
Tilgjengelig på nett: http://www.idunn.no/ts/np/2010/02/art03?highlight=rossholt#highlight
Sandvik, Ninni (under arbeid). Studiens faglige landskap. I N. Sandvik Forstyrrelser av den pedagogiske orden: en re-tenkning av medvirkning i møter mellom pedagogiske praksiser, filosofiske begreper og billedkunst. NTNU: doktorgradsavhandling.
Sandvik, Ninni (2007). De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn, nr. 1 s. 27-43.
Solheim, Morten (2010). Barnehagerevolusjon! Tidlig læring for sosial utjevning: kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer. Masteroppgave: Høgskolen i Oslo.
Tilgjengelig på nett:
http://www.google.com/search?q=%C3%B8kende+andel+sm%C3%A5barn+i+barnehagen&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=&oe=#sclient=psy&hl=en&rls=com.microsoft:no%3AIE-Address&source=hp&q=Barnehagerevolusjon!+Tidlig+l%C3%A6ring+for+sosial+utjevning:+kritiske+lesninger+av+samtidige+barnehagepolitiske+endringer.+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=64480e3e283e02ba&biw=1024&bih=651
Ulla, Bente (2011). Omsorgens omfattende områder -Kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. I: A. M. Otterstad & J. Rhedding-Jones (red.). Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget.
Østrem, Solveig m.fl. (2009). Alle teller mer.
Tilgjengelig på nett: http://www.google.com/search?q=alle+teller+mer&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=&oe=
ca. 150 sider selvvalgt pensum.