LFPUBPD11 Pedagogisk dokumentasjon (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Tonje Kolle
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Innhold
1. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til kritisk og reflekterende praksis
- Kollektive konstruksjoner av kunnskap
- Danning og medvirkning
- Kommunikasjon, språk og makt
2. Pedagogisk dokumentasjon som inspirasjoner til en barnehage i bevegelse
- En lyttende pedagogikk
- Inspirasjoner fra Reggio Emilia og Stockholm
- Filosofiske innganger til kritisk praksis
- Dominerende tankemønster
- Kritiske refleksjoner
3. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til medskapning av morgendagens barnehage
- Profesjon og etikk
- Tvil og ansvar
- Medskapning og frigjøring
Undervisnings- og læringsformer
Se generell del av studieplanen. Studenten skal selv være med og vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i basisgruppene og ved studiesamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Studenten skal levere en individuell fagteks, med faglig drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnintt eller lignende) etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks. 5 sider, times new roman pkt.12, halvannen linjeavstand).
2.Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
Det avholdes muntlig gruppepresentasjon med utgangspunkt i basisgruppens arbeid innenfor emnets innholdsområder (ca. 30 minutter presentasjon og 15 minutter høring). Studentene skal reflektere over egen læring i studiet og over mulighetene for å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Studentene kan også bli hørt i øvrig tema fra pensumlitteraturen. Det gis individuell karakter i gruppen. Ved eventuelt behov for ny/utsatt eksamen i emnet, kan det gis mulighet for å avlegge individuell eksamen, dersom det ikke er nok kanditater til å danne en gruppe og det er uklart om ny ordinær eksamen vil bli arrangert.
Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 15. desember 2011.
Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo (K)
Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kommuneforlaget, Oslo (s )
Dahlberg,G.,&Moss,P. (2009) Vårt Reggio Emilia (s 13-33) i Rinaldi, C.(2006) I dialog med Reggio Emilia – lytte, forske og lære. Fagbokforlaget (K)
Johannesen, N. og Sandvik, N.(2008): Små barn og medvirkning. - noen perspektiver. Cappelen Akademisk Forlag
Kolle, T, Larsen, A &,Ulla, B (2009) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget
Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? Barnehagefolk 1/2011.(K)
Larsen, A.S. (2010)Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og oppmerksomhet. (s. 153-163). Aamotsbakken, B (red)Læring og medvirkning. Oslo: Universitetsforlaget. (K)
Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 7)(K)
Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskapning, Pedagogisk Forum, Oslo.(K)
Nyhus, M.R. (2010)”Ventebølgen” på småbarnsavdelingen- materielle og diskursive praksiser. Masteroppgave i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap. Høgskolen i Vestfold.
Pettersen (red) (2008) Barnehagen som læringsarena. Pedagogisk forum. (kap 7)(K)
Strand, Torild (2008) om danning (K)
Taguchi,H.L (2010) Bortenfor skillet mellom teori og praksis. En introduksjon til intra-aktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget (kap 3)(K)
Ulla,B.(2011) Omsorgens omfattende områder – kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. (s 70-86). Otterstad, A.M. og Rhedding-Jones, J. (red.) (2011) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo Universitetsforlaget. (K)
150 sider valgfritt pensum
I tillegg kommer:
Lov om barnehager
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf
Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf
St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868
(Med forbehold om endringer)