LFPUBPD11 Pedagogisk dokumentasjon (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).
 

Innhold

1. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til kritisk og reflekterende praksis

- Kollektive konstruksjoner av kunnskap

- Danning og medvirkning

- Kommunikasjon, språk og makt

2. Pedagogisk dokumentasjon som inspirasjoner til en barnehage i bevegelse

- En lyttende pedagogikk

- Inspirasjoner fra Reggio Emilia og Stockholm

- Filosofiske innganger til kritisk praksis

- Dominerende tankemønster

- Kritiske refleksjoner

3. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til medskapning av morgendagens barnehage

- Profesjon og etikk

- Tvil og ansvar

- Medskapning og frigjøring

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplanen. Studenten skal selv være med og vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i basisgruppene og ved studiesamlingene. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Studenten skal levere en individuell fagteks, med faglig drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnintt eller lignende) etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks. 5 sider, times new roman pkt.12, halvannen linjeavstand).

2.Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe
Det avholdes muntlig  gruppepresentasjon med utgangspunkt i basisgruppens arbeid innenfor emnets innholdsområder (ca. 30 minutter presentasjon og 15 minutter høring). Studentene skal reflektere over egen læring i studiet og over mulighetene for å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Studentene kan også bli hørt i øvrig tema fra pensumlitteraturen. Det gis individuell karakter i gruppen. Ved eventuelt behov for ny/utsatt eksamen i emnet, kan det gis mulighet for å avlegge individuell eksamen, dersom det ikke er nok kanditater til å danne en gruppe og det er uklart om ny ordinær eksamen vil bli arrangert.

Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15. desember 2011.

Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo (K)

Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kommuneforlaget, Oslo (s  )

Dahlberg,G.,&Moss,P. (2009) Vårt Reggio Emilia (s 13-33) i Rinaldi, C.(2006) I dialog med Reggio Emilia – lytte, forske og lære. Fagbokforlaget (K)

Johannesen, N. og Sandvik, N.(2008): Små barn og medvirkning. - noen perspektiver. Cappelen Akademisk Forlag

Kolle, T, Larsen, A &,Ulla, B (2009) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget

Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? Barnehagefolk 1/2011.(K)

Larsen, A.S. (2010)Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og oppmerksomhet. (s. 153-163). Aamotsbakken, B (red)Læring og medvirkning. Oslo: Universitetsforlaget. (K)

Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 7)(K)

Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskapning, Pedagogisk Forum, Oslo.(K)

Nyhus, M.R. (2010)”Ventebølgen” på småbarnsavdelingen- materielle og diskursive praksiser. Masteroppgave i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap. Høgskolen i Vestfold.

http://brage.bibsys.no/hive/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_14517/1/Nyhus-2010-Venteboelgen-paa-smaabarnsavdelingen.pdf

Pettersen (red) (2008) Barnehagen som læringsarena. Pedagogisk forum. (kap  7)(K)

Strand, Torild (2008) om danning (K)

Taguchi,H.L (2010) Bortenfor skillet mellom teori og praksis.   En introduksjon til  intra-aktiv pedagogikk  i barnehagefeltet. Fagbokforlaget (kap 3)(K)

Ulla,B.(2011) Omsorgens omfattende områder – kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. (s  70-86). Otterstad, A.M. og Rhedding-Jones, J. (red.) (2011) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo Universitetsforlaget. (K)

150 sider valgfritt pensum

I tillegg kommer:
Lov om barnehager
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf

Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf

St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868

(Med forbehold om endringer)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:10