LFHSAM07 Samfunnsfag (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tormod Fjellvang
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen i førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
  • Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
  • Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
  • Innsikt i førskolelærerollen som profesjon 
  • Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av internett.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
  2. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
  3. Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
  4. Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22.8.2011.

Birkelund, Gunn Elisabeth og Trond Petersen, Det norske likestillingsparadokset, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 20 sider.

Bolman, Lee K. og Terrence Deal, Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Ad Notam Forlag 1991, s. 8-17 og 271-301. Til sammen 41 sider. I Kompendium.

Brochmann, Grete, Innvandring og det flerkulturelle Norge, i Det norske samfunn,

6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 21 sider.

Bø, Inge, Folks sosiale landskaper, TANO 1993, kap. 5 Nettverksstyrke og nettverkskvalitet, s. 92-113. Til sammen 22 sider. I Kompendium.

Bø, Inge, Barnet og de andre, TANO 1995. Kap. 3 Samfunnsutviklingen - trekk og trusler, s. 68-86. Til sammen 19 sider. I Kompendium.

Fjellvang, Tormod, Klasser, lagdeling, konsekvenser. Høgskolen i Østfold. Rapport 1997:2, s. 10-29, 34-43, 47-73, 83-85 og 88-91. Til sammen 64 sider. Klasser, lagdeling, konsekvenser fås kjøpt i trykkeriet på Remmen.

Frønes, Ivar, Moderne barndom. Cappelen Akademisk Forlag. 2011. Hele boka, ca. 187 sider.

Gilje, Nils, og Harald Grimen. Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Universitetsforlaget 1993. Fra kap. 6, Forklaringstyper, s. 106-127. Til sammen 22 sider. I Kompendium.

Hagen, Kåre, og Ivar Lødemel, Fattigdomstiåret 2000-2010: Parentes eller ny kurs for velferdsstaten?, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 22 sider.

Hyrve, Geir, og Sataøen, Svein Ole, Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Siste utgave. Ca. 250 sider.

Leira, Arnlaug, Familier og velferdsstat - en ny kompleksitet, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 23 sider

Levin, Irene, og Jan Trost. Å forstå hverdagen. Tano-Aschehoug 1996, s. 11-23, 101-107 og 178-183. Til sammen 26 sider. I Kompendium.

Moen, Kari Hoås. Styring og samarbeid i barnehagesektoren. Universitetsforlaget. Siste utgave. Hele boka. Ca. 240 sider.

Norli Hansen, Marianne og Fredrik Engelstad. Samfunnsklasser og eliter, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, , ca. 23 sider

Kompendium til samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning, fås kjøpt i bokhandelen på Remmen. I litteraturlisten er dette kompendiet kalt Kompendium. Kompendiet er utgitt av Pensumtjeneste, Oslo, i 1997.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:09