LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Røe Nyhus
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår i førskolelærerutdanningen, heltid. 

Innhold

Emnet består av to hovedtemaer:

Tema 1: Små barn i barnehagen

  • Små barn som medskapere av identiteter
  • Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
  • Små barn som medskapere av kunnskap

Tema 2: Små barns barndom i Norge

Undervisnings- og læringsformer


Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Praksis


Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette. Følgende arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse i forberedelse til praksis
  2. Godkjent barnehagepraksis . Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
  3. Deltakelse på 2 temaseminarer (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
  4.  Arena for utforskning:
    Deltakelse i planlegging - gjennomføring - etterarbeid (tidspunkt for dette - se semesterplan)
  5. Godkjent individuell fagtekst, fra arena for utforskning - godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding

Dersom studenten ikke får godkjent arbeidskravet "Arena for utforskning", må studenten ta det på nytt året etter.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i ca. 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent prosjektarbeid (Arena for utforskning). Intern og ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Studentgrupper som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.


Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 16.8.2011.

 

K

Bae, B. (2009). "Rom for medvirkning? Om kvaliteter i forholdet mellom førskolelærere og barn", BARN, nr. 1.

B

Barnehagefolk nr 1, 2010 "Forskning om de yngste: http://dd.allkopi.no/dd/customer/barnehagefolk/01_2010_forskning_om_de_yngste/

 

 

B

Glaser, V(red.), Hoås Moen, K(red.), Mørreaunet, Sissel(red.) og  Søbstad,F(red) Barnehagens grunnsteiner .  Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget. Kap 11, 12 og 16

B

Greve, A. (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.

 

K

Johannesen, N. (2005): En-to-tre, småbarna er med. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo. I kompendium

 

 

B

Johannesen, N. og Sandvik, N. (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Halden: Cappelen Damm.

 

B

Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum. Side 15-19, 33-130 og 197-206

 

K

Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? I Barnehagefolk nr.1 2011 Pedagogisk forum .i kompedium

B

Kolle, T., Larsen, AS. og Ulla, B. (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget  Kap. 3, 4 og 9

B

Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

 

B

Sandvik, N. (2006): Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet

K

Korsvoll, Tora (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspedagogikk. Oslo Universitetsforlaget.  (237-253) i kompendium.

 

B

Åberg, A. og Lenz Taguchi, H. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:09