LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår i førskolelærerutdanningen, heltid.
Innhold
Emnet består av to hovedtemaer:
Tema 1: Små barn i barnehagen
- Små barn som medskapere av identiteter
- Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
- Små barn som medskapere av kunnskap
Tema 2: Små barns barndom i Norge
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette. Følgende arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i forberedelse til praksis
- Godkjent barnehagepraksis . Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
- Deltakelse på 2 temaseminarer (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
- Arena for utforskning:
Deltakelse i planlegging - gjennomføring - etterarbeid (tidspunkt for dette - se semesterplan) - Godkjent individuell fagtekst, fra arena for utforskning - godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
Dersom studenten ikke får godkjent arbeidskravet "Arena for utforskning", må studenten ta det på nytt året etter.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i ca. 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent prosjektarbeid (Arena for utforskning). Intern og ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Studentgrupper som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.8.2011.
K | Bae, B. (2009). "Rom for medvirkning? Om kvaliteter i forholdet mellom førskolelærere og barn", BARN, nr. 1. |
B | Barnehagefolk nr 1, 2010 "Forskning om de yngste: http://dd.allkopi.no/dd/customer/barnehagefolk/01_2010_forskning_om_de_yngste/
|
B | Glaser, V(red.), Hoås Moen, K(red.), Mørreaunet, Sissel(red.) og Søbstad,F(red) Barnehagens grunnsteiner . Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget. Kap 11, 12 og 16 |
B | Greve, A. (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.
|
K | Johannesen, N. (2005): En-to-tre, småbarna er med. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo. I kompendium
|
B | Johannesen, N. og Sandvik, N. (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Halden: Cappelen Damm.
|
B | Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum. Side 15-19, 33-130 og 197-206
|
K | Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? I Barnehagefolk nr.1 2011 Pedagogisk forum .i kompedium |
B | Kolle, T., Larsen, AS. og Ulla, B. (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 3, 4 og 9 |
B | Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
|
B | Sandvik, N. (2006): Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet |
K | Korsvoll, Tora (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspedagogikk. Oslo Universitetsforlaget. (237-253) i kompendium.
|
B | Åberg, A. og Lenz Taguchi, H. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|