LFHPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:  

Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

  • Profesjonskunnskap
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • Oppdragelse
  • Omsorg
  • Praksisforberedelse

Barn - lek og læring

  • Teoretiske perspektiv på lek og læring
  • Lek, utforskning og læring
  • Medvirkning, kommunikasjon og samspill

Sosialisering

  • Sosialiseringsteori
  • Barnehagen som kulturarena
  • Kjønnsroller
  • Inkluderende fellesskap og mangfold

Overgang barnehage - skole

  • Samarbeid og overgang barnehage - skole
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Læring
  • Yrkesrollen
  • Praksisforberedelse

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis


Emnet Pedagogikk, del 1, knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret og praksisperioden i 1. trinn grunnskole i vårsemesteret, 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse i forberedelser til praksis; Med gjennomgang av Plan for praksis knyttet til barnehage og skole, og skriving av fagtekst.
  2. Godkjent barnehagepraksis . Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
  3. Godkjent individuell fagtekst om lek fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding.
  4. Gjennomføre barnehageutvekslingsperiode (GU). Må ha godkjent praksis for å kunne delta i grenseløse uker (GU). Godkjennes av studieleder.
  5. Deltatt på 2 temaseminarer (tidspunkt fremkommer av semesterplanen).
  6. Godkjent småskolepraksis . Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding.
  7. Godkjent tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksisen). Skolepraksis må være godkjent for å kunne delta i skoleprosjektet..

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.8.2011.

Ca. 1050 sider
K = kompendium

Litteratur – bøker.  Litteratur artikler og kapitler – til kompendium


Askland L. og Rossholt N. (2009): Kjønnsdiskurser i barnehagen. Mening – Makt – Medvirkning.
Fagbokforlaget.  Kapittel 1.2, 1.4, 1.6, 3.1.


Bae B. (2006) Artikkel: Å se barn som subjektnoen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Kunnskapsdepartementet. (K)

Bae B. (2009) Artikkel: Samspill mellom barn og voksne ved måltidet – muligheter for medlæring?
Nordisk Barnehageforskning Vol 2 nr. 1/2009 (K)

Begovic I. H. (2010) Artikkel: Barns vennskap i et resiliensperspektiv. Barnehagefolk 3/2010. (K)

Birkeland Å. og Carson N. (2004) Artikkel: Veiledning for førskolelærere. Høyskoleforlaget. Kapittel 3. (K)

Bjerkestrand M. og Pålerud T. (red.) (2007): Førskolelæreren i den nye barnehagen – fag og politikk. Fagbokforlaget. Kapittel 1 (K)

Brodin M. og Hylander I. (2004): Selv-følelse – å forstå seg selv og andre. N.W. DAMM&SØN
Kapittel 3 (K)

Foss E. (2003) Artikkel: Med omsorgsansvar o g makt som utfordring i barnehagen.
Barnehagefolk 2/2003 (K)

Johansson og Samuelsen (2009) Å lære er nesten som å leke. Fagbokforlaget. Kap 1-5

Johnsrud K.B. og Skjervold C. (2010) Artikkel: Du stinker og bruker bleie – om jentemobbing. Barnehagefolk 3/2010. (K)

Kolle T. (2011) Artikkel: Danning er det “nye” ordet – men hva åpner det for? Barnehagefolk 1/2011. (K)

Kolle T., Larsen A. S. og Ulla B. (2010): Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjon til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget. Kapittel 2, 4, 7.

Kvello Ø. (red.)(2010): Barnas barnehage.  Gyldendal Akademiske.  Kapittel 10. (K)

Larsen A. S.(2009) Artikkel: Barns rett til medvirkning – en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon.

Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1 (K)

Lillemyr O.F. (2011): Lek på alvor. Universitetsforlaget. Del I, kapittel 1,2,3,4. og kapittel 8 og kapittel 10,11.

Moser T. og Røthle M.(red.) (2007): Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk.
Universitetsforlaget. Del I artikkel 1 og 2. og artikkel 5, Del II artikkel 3


Nordin-Hultman E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Pedagogisk Forum.

Del III

Otterstad A.M. og Rhedding-Jones J. (red.) (2011): Barnehagepedagogiske diskurser.
Universitetsforlaget. Kapittel 3, 4, 6


Pramling Samuelsson I. og Asplund Carlsson M. (2006) Artikkel: Lekende Lærende barn.
Barnehagefolk 1/2006 (K)

Røys H. (2000): Pedagogikk i barnehagen – grunnbok for førskolelærere. DAMM.
Kapittel 1 (K)


Solli A. (red.) (2009) Artikkel: Den skrivende førskolelærer – om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Del III (K).

Tholin R.K. (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. 
Fagbokforlaget . Alle kapitler unntatt kapittel 1

Tiller T. (2006) Artikkel: Aksjonslæring – forskende partnerskap i skolen. Motoren i det nye læringsløftet. 2. utgave. Høyskoleforlaget

Øhman M. (2010) Artikkel: Skal vi dele huske?  Barnehagefolk 3/2010. (K)

Øksnes M. (2010): Lekens flertydighet – Om barns lek i en institusjonalisert barndom.
Cappelen Akademiske forlag. Kapittel 1,2,3 og kapittel 6, 7, 8, 9.

Aasebø, T. S. og Melhuus E. C. (2005): rom for barn – rom for kunnskap.
Kapittel 4 (K)

Åberg A. og Taguchi H.L. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget.
Del I

 

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:
Temahefte om barns medvirkning

Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet

Temahefte om menn i barnehagen

Temahefte om språklig og kulturelt mangfold

Temahefte om samisk kultur i barnehagen

 

Styringsdokumenter og lovverk:

Lov om barnehager (2006)

Rammeplan for barnehager (2006)

Stortingsmelding nr. 41: Kvalitet i barnehagen (2008 – 2009)



Overgang barnehage – skole:
Oversikt over kompendium

Moser T. og Røthle M (red.) (2007): Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk.

Universitetsforlaget. Del 2. Kapittel; Å bygge bro mellom barnehage og skole. Alvestad M. og Berge A.

 

Møller J. og Sundli L. (red) (2007): Læringsplakaten, skolens samfunnskontrakt.

Høyskoleforlaget Oslo. Kapittel 5; Læringsstrategier og kritisk tenkning i teori og praksis. Postholm M.B.

 

Kvello Ø. (red.) (2010): Barnas barnehage – målsettinger, føringer og rammer for barnehagen 1.

Kapittel 15; Overgang barnehage og skole. Aukland S.

 

Rugtvedt L. (2007): Overgang barnehage til skole – en nøkkel til livslang læring. Artikkel/tale 31.07.

 

Rugtvedt L. (2007): Hovedforventninger på barnehage- og utdanningsområdet. Artikkel/tale 08.05.

 

Solhjell B.V. (2008): Fordi dei fortjenar det. Artikkel 06.06.

 

Solhjell B.V. (2008): Forventningar ved skulestart. Artikkel (VG) 18.08.

 

Styringsdokumenter og lovverk:

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæring. (Opplæringslova).

Kap. 1. og 5.

 

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006).  Kompetansemål for 2.trinn.

 

Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole (2008).

Kunnskapsdepartementet; En veileder

 

Kvalitet i barnehagen – Samarbeid og sammenhenge mellom barnehage og skole. (2008-2009)

Stortingsmelding nr. 41

 

Kompendium om sosialiseringsteori

(100sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:17