LFHNOR11 Norsk (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Marion Elisenberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Innholdet i norskemnet er delt i fire hoveddeler. Temaene griper imidlertid inn i hverandre og man kan derfor vanskelig arbeide med hvert emne isolert.

A. Språklige emner
Emnet gir kunnskap om:

  • barns tale- og skriftspråkutvikling
  • den første lese- og skriveopplæringen
  • tale-, lese- og skrivevansker hos barn
  • norsk som andrespråk
  • hvordan barn kan utvikle bevissthet om lyder og rytme i språket og bli fortrolige med tallsiffer,  bokstaver,  lekelesing og lekeskriving

B. Litterære emner
Emnet omfatter:

  • eldre og moderne barnelitteratur (skjønnlitteratur, sakpreget tekst, dikt, sanger)
  • voksenlitteratur om barn
  • tradisjonslitteratur (rim, regler, eventyr, sagn, legender)
  • bildekommunikasjon
  • elektroniske tekster og tekster formidlet via massemedier
  • litteraturteoretiske emner 

C. Utvikling av studentenes egen språkferdighet
Arbeidet omfatter:

  • muntlige aktiviteter, som for eksempel presentasjon av fagstoff, trening i å lede en samtale, formidling av muntlige og skriftlige tekster til barn og voksne
  • skriftelige aktiviteter, der studentene får trening i å skrive, gi og motta respons og bearbeide tekster til en endelig versjon
  • produksjon av muntlige og skriftlige tekster for barn 

D. Arbeid i barnehagen
Emnet skal bevisstgjøre studentene om:

  • sin forbildefunksjon i barnehagen mht hvordan en lytter, gir respons og bruker kroppsspråk og talespråk
  • hvordan en kan skape et skriftspråkstimulerende og kulturfremmende miljø
  • hvordan barn med to- eller flerspråklig bakgrunn kan oppmuntres til å være språklig aktive
  • hvordan en kan bidra til glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
  • hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles gjennom samtale, høytlesing, fortelling m.m.
  • hvordan en kan fremme likestilling og bidra til barns kjønnssosialisering i barnehagen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til varierte arbeidsformer: individuelt arbeid og arbeid i ulike gruppestørrelser. Fagstoffet blir formidlet dels i seminargrupper, dels i forelesninger. Prosjektorientert og tverrfaglig arbeid inngår i arbeidet med norskfaget.

Studentene må regne med at deler av studiet vil foregå som selvstudium.

I løpet av studieåret vil studentene få tilbakemelding på sin egen innsats. Slik tilbakemelding blir gitt gjennom faglærers muntlige/skriftlige kommentarer til mappearbeid, gjennom samtaler med veileder i basisgrupper og gjennom respons fra medstudenter.

Praksis

Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole. Arbeidet med norskfaget i barnehagen og grunnskolen kan omfatte: 

  • analyse av kulturelle impulser som preger barns hverdag;
  • fortelling og høytlesning med barn;
  • utarbeiding av opplegg for barnehagen/skolen der målet er å stimulere barns fabuleringsevne, barns kommunikasjonsevner, barns lek med språket osv.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Delta på seminarer i høst- og vårsemesteret. Dato for seminarene beskrives nærmere i semesterplanen.
  2. Tverrfaglig prosjekt knyttet til barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer.
  3. Ha levert egne tekster som dokumenterer arbeidet i høst- og vårsemesteret. Studentene får i hvert semester seks oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til emnene det arbeides med. Tekstene lagres digitalt i mapper på anvist sted innen de frister som oppgis i semesterplanen. Tilbakemelding på disse tekstene vil være dels fra faglærerne og dels fra medstudenter, og noen av tekstene skal dessuten være gjenstand for egenvurdering. Studentene må få godkjent 10 av de 12 tekstene av faglærer før de kan meldes opp til eksamen.
  4. Levert selvvalgt pensumliste til godkjenning innen nærmere angitt frist. Krav til selvvalgt pensum fremgår av litteraturlisten i emnebeskrivelsen

 

Eksamen

Skriftlig og muntlig eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes av to interne sensorer.
Individuell, muntlig eksamen på ca 20 minutter. Vurdering ved ekstern sensor.

Både skriftlig og muntlig eksamen må være bestått i samme semester for å få karakter i emnet. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått. Resultatene (A til E) ved de to eksamener slås sammen til én karakter der muntlig eksamen vektes 60 % og skriftlig eksamen 40 %.

Ved ny og utsatt eksamen må både skriftlig og muntlig eksamen avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 31.05.2011. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

I. Teori

Bøker
Høigård, Anne (2006): Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. TANO, Oslo.

Kibsgaard, S. og Husby, O.(2002): Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Universitetsforlaget.

Mjør, Ingeborg, Birkeland, Tone og Risa, Gunvor (2006): Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. LNU/Cappelen.


I kompendium:
Elsness, T. F. (2003): 'Nytt årtusen - ny leseopplæring?'

Sandvik, M. og Spurkland, M. (2009): 'Hvorfor bruke litteratur i språkstimulering?' i Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Akademisk Forlag.  

II. Skjønnlitterære tekster

Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid(blir utdelt)

Tradisjonslitteratur
Eventyr og fabler, også fra andre kulturer (ca. 50 sider etter avtale/eget valg)

Barne- og ungdomsbøker 

Eeg, Harald Rosenløw: Yatzy


Hagerup, Klaus: Høyere enn himmelen

Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte

Reuter, Bjarne: Støvet på en sommerfugls vinger

2 barne- og ungdomsbøker etter avtale/eget valg

Bildebøker
Kjelsen, Reidar: Jon Demon. Enern og toeren.

Kaldhol, Marit/Øyen, Wenche: Farvel Rune

Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann                                                                               

Jon Fosse/Akin Duzakin: Kant

1 bildebok etter eget valg

Voksenlitteratur
Arvola, Ingeborg: Forsiktig glass

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:17