LFHMAT11 Matematikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ali Reza Yavar Ludvigsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.
Innhold
Emnet har følgende hovedtema:
- Antall, tallforståelse og bruk av tall
- Rom og form
- Måling
- Problemløsing
Til alle de matematikkfaglige temaene ovenfor skal det knyttes fagdidaktikk, og det skal relateres til arbeidet i barnehage.
Undervisnings- og læringsformer
Matematikk tilegnes i hovedsak gjennom aktivitet og refleksjon. Dette er viktig for kunnskapene, ferdighetene og holdningene som studentene får. Matematikkemnet vil bestå av forelesninger og arbeid i mindre grupper. Det vil bli lagt vekt på problemorientert tilnærming og studentaktiviteter slik som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving.
Det kreves at studentene tilegner seg deler av stoffet ved eget arbeid. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Det gis tilbud om opplæring.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Det gis både barnehagepraksis og skolepraksis dette studieåret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Studentene får hver uke en oppgave av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til emnet det arbeides med. Disse oppgavene rettes og kommenteres av medstudenter. Studentene må få godkjent 8 av 12 slike oppgaver. Oppgavene vil være relevante for den skriftlige eksamen.
- Matematikkaktivitet med barn: studentgruppe planlegger, gjennomfører og etterarbeider en matematikkoppgave med en gruppe barn i barnehage. Etterarbeidet for studentgruppene består av et refleksjonsnotat som skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer innen angitte frister (medio april) for at studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen 4 timer. Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
Eksamensbesvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 12.8.2011
Solem, I. & Reikerås, E. (2001): Det matematiske barnet. Caspar Forlag. Bergen
Temaheftet Antall, rom og form:
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf
Barnehageheftet Matematikk for små - inspirasjon for store:
http://www.caspar.no/tangenten/barnehageheftet.pdf
I eget kompendium:
- Carlsen, M., Wathne, U. & Blomgren, G.(2011). Kap.9 i Matematikk for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget
- Efskin, R. (2000): Stasjon 1 og 2 i Matematikkverksted. Klepp: Info Vest Forlag
- Fauskanger, J.& Reikerås, E. (2008). "Ti er ikke ti, men fem" – tallbegrepsutvikling som matematikkfaglig fokus i GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
- Føsker. L. R. (2011). Grip rommet! Barns utvikling av romforståelse og førskolelærerens systematiske arbeid med det
- Johnsen-Høines, M. (1998). Kap.3 Teoribakgrunn s. 77-120 i Begynneropplæringen. Bergen: Caspar Forlag
- Utdrag fra Dalvang, T, Lunde, O, Løge, Inger Kristine, Reikerås, Elin & Davidsen, H.S (2008) MIO (Matematikken - Individet - Omgivelsene) – et observasjonsmateriell for barnehagen. Achehoug