LFHKRNA208 Kropp og natur. Del 2 (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet krever at studenten har gjennomført og bestått emnet Fysisk fostring og miljølære (10 stp), Kropp og natur, del 1 (10 stp) eller tilsvarende utdanning.Undervisningssemester
Undervisningen går over høst- og vårsemesteret, 2. studieår.
Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- natur som pedagogisk arena
- kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- ulike årstider som pedagogisk ressurs
- aktiviteter i sal
- aktiviteter i vann/basseng
Faktakunnskap
- arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- fysiologi, miljø og barn i natur
- tilpassing til barns ulike kompetanse
- barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling
- observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse
Praktisk kunnskap
- naturlekeplass for en årstid med et tverrfaglig innhold
- tilpasning av aktiviteter for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til; praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervisning inne og ute, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieløpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette.
- Deltakelse på praktisk undervisning (krav om minimum 80% frammøte)
- Praktisk gjennomføring av naturlekeplassprosjekt m/rapport (høst)
- Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
- Aktiv deltakelse på barn i sal prosjekt m/rapport (vår)
- Artskunnskapsprøve
- Hjerte-lunge-redning, HLR (høst/vår)
Se semesterplan for nærmere presisering av hva som inngår i arbeidskravene.
Til arbeidskravene nr. 2-4 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskrav nr. 5 og 6 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.
Eksamen
Praktisk/muntlig eksamen
Gruppeeksamen med en praktisk-metodisk og en muntlig komponent. Varighet ca. 30 minutter pr. gruppe.
Didaktisk skjema med utfyllende faglig/pedagogisk begrunnelse/refleksjon, maks 2 sider, leveres til sensorene på eksamensdagen, før praktisk-metodisk eksamen.
- Praktisk-metodisk komponent: Gruppegjennomføring av et faglig/pedagogisk tverrfaglig opplegg med barn eller studenter. Varighet ca. 20 minutter pr. gruppe
- Muntlig komponent: Etter gjennomføring av praktisk-metodisk opplegg, stiller sensorene spørsmål om gjennomføringen og didaktisk skjema med faglig/pedagogiske begrunnelser/refleksjoner. Varighet ca. 10 minutter pr. gruppe.
Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor. Studentene får individuell karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Studenter som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturliste for Kropp og natur del 2, 2011/2012
- Bagøien, Tor Egil og Rune Storli (2002). Lag en naturlekeplass: Prinsipper og praktiske ideer. Gyldendal akademisk.
- Johansson, Stina. (2001). Rundt i naturen sammen med barn, (fra 1. trinn)
- Johansson, Stina. (1996). Rundt i naturen sammen med barn 2, (fra 1.trinn)
- Moen, Ellen & Kjersti B. Jacobsen (2007). Skritt for skritt. Forlaget Vett & Viten.
- Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: Hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Høyskoleforlaget.
- Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:
Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.
- Wedøe, Leif (2005). Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole. Cappelen akademiske forlag.
- Eventuelt kompendier fra lærer
Støttelitteratur
- Grimeland, Gisle (2006). Med åpne sanser. Cappelen
- Johansson, Stina (2001). Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2 (fra 1. trinn)
- Madsen, Bent Leicht (1988). Børn, dyr & natur. Børn og Unge.
- Madsen, Ørjan og Per Irgens (2005). Slik lærer du å svømme. Bodine Forlag.
- Osnes, Heidi, Hilde N. Skaug og Karen M. E. Kaarby (2010). Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Universitetsforlaget.