LFDSAM07 Samfunnsfag (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ronald Nolet
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen i førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
  • Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
  • Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
  • Innsikt i førskolelærerollen som profesjon 
  • Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier.  IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av Internett.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
  2. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
  3. Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
  4. Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 12.8.2011.

Hyrve og Sataøen: Siste utgave av (hele boka er pensum) (240 sider)

Vibeke Glaser og Jan Bølstad: Moderne oppvekst - nye tider - nye krav,

Universitetsforlaget 2008 (200 sider)

Tora Korsvold: For alle barn, Barnehagens framvekst i velferdsstaten,

Utdanningsvitenskapelig serie, Abstrakt Forlag Første gang publisert i

1998. (nyeste utgave) (200 sider)

Ivar Frønes: Moderne barndom, Cappelen Akademisk, 2007. (160 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:15