LFDSAM07 Samfunnsfag (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ronald Nolet
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen i førskolelærerstudiet, deltid.Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
- Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
- Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
- Innsikt i førskolelærerollen som profesjon
- Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av Internett.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
- Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
- Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 12.8.2011.
Hyrve og Sataøen: Siste utgave av (hele boka er pensum) (240 sider)
Vibeke Glaser og Jan Bølstad: Moderne oppvekst - nye tider - nye krav,
Universitetsforlaget 2008 (200 sider)
Tora Korsvold: For alle barn, Barnehagens framvekst i velferdsstaten,
Utdanningsvitenskapelig serie, Abstrakt Forlag Første gang publisert i
1998. (nyeste utgave) (200 sider)
Ivar Frønes: Moderne barndom, Cappelen Akademisk, 2007. (160 sider)