LFDKRNA07 Kropp og natur (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Harald Oseland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

2. studieår, høst- og vårsemesteret.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått:
Læringsmiljø

  • Natur som pedagogisk arena
  • Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
  • Aktiviteter i sal
  • Aktiviteter i vann/basseng
  • Ulike årstider som pedagogisk ressurs

Faktakunnskap

  • Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
  • Kunnskap om barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling 
  • Basal hjerte- og lungeredning
  • Helse og ernæring
  • Innsikt i observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse 
  • Tilpassing til barns ulike kompetanse
  • Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
  • Fysiologi, miljø og barn i natur
  • Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
  • Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima

Praktisk kunnskap

  • Kunne organisere og sette opp plan for en naturlekeplass for to årstider
  • Kunne planlegge og gjennomføre to dager for barn i barnehagen på naturlekeplassen knyttet til høst og vår 
  • Kunne tilrettelegge og tilpasse aktivitet for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne 

 

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til: praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervising ute og inne, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieforløpet i førskolelærarutdanningen. Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette:

  1. Deltakelse på praktisk undervisning/ekskursjoner m/rapporter (krav om minimum 80% frammøte) 
  2. Praktisk gjennomføring av minimum ett naturleikeplassprosjekt m/rapport (det kan bli stilt krav om gjennomføring av to prosjekter, avhengig av størrelse på prosjekter i aktuelt studieår, nærmere beskjed blir gitt av faglærer)
  3. Individuell mappe, objektsamling (høst/vår)
  4. Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
  5. Aktiv deltakelse i Barn i sal m/rapport (vår)
  6. Presentasjon av naturleikeplassprosjekt i plenum (vår)
  7. Aktiv deltakelse i vanntilvenningskurs (vår/høst)
  8. Hjerte - lunge - redning, HLR (vår)

Til arbeidskravene 1-6 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskravene 7-8 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesteret. Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensurering. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 16. juni 2011. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

 

Fysisk fostring:
Rammeplan for barnehagen

Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007

Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006

Utdelt materiale fra lærer

Slik lærer du å svømme, Ørjan Madsen og Per Irgens, Bodine Forlag, 2005

Lag en naturlekeplass, Bagøien og Storli, Gylendal, 2002

På naturlekeplassen, Loftesnes, Sæbu Forlag, 1998


Naturfag med miljølære:
Rammeplan for barnehagen

Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna 1, 2001

Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2

 

Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002

Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien

Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien

Selvvalgt flora

Eventuelt kompendier fra lærer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:14