LFANOR09 Norsk (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden/Bakkenteigen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (AbF).

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Innhold

Norskstudiet kan deles opp i forskjellige tema, slik det er gjort nedenfor. Temaene griper imidlertid inn i hverandre, og man kan derfor vanskelig arbeide med hvert tema isolert.

A. Språklige tema
Studiet gir kunnskap om:

  • barns tale- og skriftspråkutvikling;
  • den første lese- og skriveopplæringen;
  • tale-, lese- og skrivevansker hos barn;
  • norsk som andrespråk;

B. Litterære tema
Studiet omfatter:

  • eldre og moderne barnelitteratur (skjønnlitteratur, sakpreget tekst, dikt, sanger)
  • tradisjonslitteratur (rim, regler, eventyr, sagn, legender)
  • bildekommunikasjon
  • elektroniske tekster og tekster formidlet via massemedier
  • litteraturteoretiske emner
  • ?

C. Utvikling av studentenes egen språkferdighet
Arbeidet omfatter:

  • muntlige aktiviteter, som for eksempel presentasjon av fagstoff, trening i å lede en samtale, formidling av muntlige og skriftlige tekster til barn og voksne
  • skriftlige aktiviteter, der studentene får trening i å skrive, gi og motta respons og bearbeide tekster til en endelig versjon
  • produksjon av muntlige og skriftlige tekster for barn

D. Arbeid i barnehagen
Studiet skal bevisstgjøre studentene om:
- hvordan man kan tilrettelegge for kreativ språkstimulering i barnehagen

  • sin forbildefunksjon i barnehagen mht hvordan en lytter, gir respons og bruker kroppsspråk og talespråk
  • hvordan en kan skape et skriftspråkstimulerende og kulturfremmende miljø
  • hvordan barn med to- eller flerspråklig bakgrunn kan oppmuntres til å være språklig aktive
  • hvordan en kan bidra til glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
  • hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles gjennom samtale, høytlesing, fortelling m.m.
  • hvordan en kan fremme likestilling og bidra til barns kjønnssosialisering i barnehagen

Undervisnings- og læringsformer

- Arbeid i ulike gruppestørrelser
- Veiledning i praksis
- Forelesninger
- Refleksjonslogg
- Erfaringsutvekslinger og refleksjoner
- Etterlesning
- Individuelt arbeid og selvstudium

Tilbakemelding underveis:
Veiledning er en vesentlig lærings- og undervisningsform på alle læringsarenaer i profesjonsutdanningen. Veiledning skjer i gruppe og individuelt i første rekke av faglærere og medstudenter.

Eksamen

Praktisk eksamen i gruppe.
Gruppa presenterer fagstoff gjennom et framlegg for resten av studentene.

Gruppa gis en karakter etter karakterskala A - F. Det kan gis individuell karakter i særskilte tilfeller.

Dersom gruppa ikke består eksamen, går hele gruppa opp til ny eksamen.
Dersom en kandidat ikke består, kan kandidaten gå opp til ny eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering (muntlig) i tillegg til midtveisevaluering (muntlig) og sluttevaluering (skriftlig).

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • programråd
  • annet rådgivende utvalg 

Litteratur

Pensum og tilleggslitteratur:

Primærtekster

To selvvalgte pekebøker:

Forslag: Lindgren, Barbro og Eva Eriksson 2004: Påls smokk, Det Norske Samlaget

Forslag: Tidholm, Anna-Clara 1992: Banke på. Gyldendal

2 obligatoriske bildebøker:

Rørvik, Bjørn/Moursund, Gry 2010: Bukkene bruse på badeland, Cappelen Dam

Dahle, Gro/Nyhus, Svein: Sinna Mann 2002

Tre selvvalgte bildebøker

Forslag:

Dahle, Gro/Svein Nyhus Cappelen 2002: Snill. J. W. Cappelens Forlag a.s.

Eriksson, Eva 2003: Malla syklar, Det Norske Samlaget

Hovland, Henrik/Kove, Torill 2003: Johannes Jensen føler seg annerledes

Hole, Stian 2006:Garmanns sommer. Cappelen.

Hole, Stian 2010:Garmanns hemmelighet.Cappelen

Letén/Bartholin 2001: Finn Herman, Gyldendal (dansk)

Sande, Hans/ Moursund, Gry 2000: Arkimedes og brødskiva, Gyldendal Tiden

Episke tekster for barn:

Kleiva, Rønnaug 1998: Ikkje gløym å klappe katten, Samlaget

Lindgren, Astrid 1955: Mio, min Mio, N.W. Damm & søn

Lindgren, Astrid 1946: Pippi ,Damm & søn

Lyrikk:

Opsahl, Turid m.fl (red.) 2005 Den store dikt og regleboka, Aschehoug

Eventyr:

Opsahl, Turid, Ellen Seip, Jo Tenfjord og Harald Nordberg 2004: Den store

eventyrboka, Aschehoug

En selvvalgt fagtekst for barn:

Forslag: Uri, Helene og Ragnar Aalbu 2006: Perler for svin. Mangschou A/S

Forslag: Hyldmo, Egil 2000: Jerveboka Snøfugl forlag, Melhus

Forslag: Goodpasture og Sømme 2000: Blomster og bier. Barnas faktabøker Dam

Sekundærtekster

Austad, Ingolv 1988: "Bøker for barn". I Hva kan vi gjøre for 6-åringen? Artikkelsamling av lærere ved Stavanger lærerhøgskole. KUD/FAD. (7 s) (K)

Birkeland, Tone 1997: "Barns kultur". I Birkeland, Tone/Gunvor Risa (red.): Barns kultur LNU/Cappelen (7s) (K)

Birkeland, Tone 1997: "Forteljekompetanse hos førskolebarn". I Birkeland, Tone/Gunvor Risa (red.): Barns kultur LNU/Cappelen (16s) (K)

Høigård, Anne 2006: Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. 2. utgave, Universitetsforlaget

Løvland, Anne 2002: "Den breie vegen til fagkunnskap". I Kaldestad og Vold (red.) Årboka. Litteratur for barn og unge (10s) (K)

Mjør/Birkeland/Risa 2000 Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar Cappelen/LNU (248 s)

Maagerø, Eva 2003: "Rollelek og språkutvikling". I Matre og Maagerø Når barn erobrar språket, HøyskoleForlaget (18s) (K)

Matre, Synnøve 1993: "Utvikling av språkbruk hos barn". I Norsklæreren 5,

(6s) (K)

Matre, Synnøve 1994: "Et gløtt inn i barns bildespråksverden". I Norsklæreren 2, (7s) (K)

Matre, Synnøve 1995: "Små barns munnlege tekstar - ein veg inn i skriftspråket". I Norsklæreren 5, s 5-14 (9s) (K)

Rhedin, Ulla 2001: "Småbarnsbilderboken och det lilla barnet". I Goga og Mjør (red) Møte mellom ord og bilde. Ein antologi om bildebøker. Landslaget for norskundervisning/Cappelen Akademisk Forlag, (25s) ( K)

Slettan, Svein 2004: "Barnelitteraturens dialoger. Tre perspektiver på norsk barnelitteratur". I Bjorvand, Agnes-Margrethe og Svein Slettan (red.) Barneboklesninger. Norsk samtidslitteratur for barn og unge. Fagbokforlaget/Landslaget for norskundervisning (16s) (K)

Solstad, Trine 2008: Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Universitetsforlaget (150s)

Storm-Larsen, Anna Beate 2002: "Når Disney-film blir barnebok et kritisk blikk på spin-off-bøkene". I Mjør, Ingeborg (red.): Kulturbarnehagen Det Norske Samlaget Oslo (13s) ( K)

Trøite Lorentzen, Rutt 2003: "Skriftspråkstimulering i førskulealder". I Ingolv Austad (red.): Mening i tekst. LNU/Cappelen (43s) (K)

Trøite Lorentzen, Rutt 2008: "Skriving i barnehagen - eller leikeskriving?" I Lorentzen og Smidt (red.): Å skrive i alle fag. Universitetsforlaget (13s) (K)

Waage, Lars Rune 2002: "Blant harde menn og myke kvinner - om gutter, jenter og helter i småbarnslitteraturen". I Mjør, Ingeborg (red.) 2002: Kulturbarnehagen Det Norske Samlaget Oslo (11s) (K)

Utfyllende litteratur (ikke pensum)

Dette er litteratur som ikke er pensum, men som utfyller pensumlitteraturen og som studentene derfor kan ha stor nytte av å lese.

Aspeli, Widar Fortell! Fortell! Pedagogisk Forum 1996.

Bache-Wiig, Harald 1997: Nye veier til barneboka. LNU/Cappelen Akademisk Forlag

Bettelheim, Bruno 1989: Sagans förtrollade värld. Nordstedts, Stockholm

Birkeland, Tone og Gunnvor Risa (red.) 1989: Barns kultur LNU/Cappelen

Birkeland/Risa/Vold 1997: Norsk barnelitteraturhistorie Samlaget

Bjorvand, Agnes-Margrethe og Elise Seip Tønnessen 2002: Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge. Universitetsforlaget.

Bjorvand, Agnes-Margrethe og Svein Sletta (red.) 2004: Barneboklesninger. Norsk samtidslitteratur for barn og unge. Fagbokforlaget/Landslaget for norskundervisning

Brekke, Paal 1982: Før var jeg en fisk. Om dikt av barn og gamle. Gyldendal.

Danielsen, Ruth1994: Så levde de lykkelig... Barn, eventyr og verdier. Landslaget for norskundervisning (LNU)/Cappelen

Danielsen, Ruth1996: Kulturbærende fortellinger, barn og skole. Cappelens Akademisk Forlag

Eriksen, Bente Hagtvedt og Herdis Pàlsdottir 1992: Lek med språket. Universitetsforlaget

Eriksen, Bente Hagtvedt 2002: Språkstimulering. Tale og skrift i førskolealderen. Cappelen Adademisk Forlag.

Goga, Nina og Ingeborg Mjør 2001: Møte mellom ord og bilde. Ein antologi om bildebøker. Landslaget for norskundervisning (lnu) Cappelen Akademisk Forlag

Hopperstad, Marit Holm 2005: Alt begynner med en strek. Når barn skaper mening med tegning. Cappelen Akademisk Forlag.

Kaldestad, Per Olav og Karin Beate Vold (red.) 2005: Årboka. Litteratur for barn og unge. Det Norske Samlaget/Norsk barnebokinstitutt.

Kibsgaard , Sonja og Olaf Husby 2002: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Universitetsforlaget.

Knutsen, Hanne og Anne Ørvig 2000: Ikke bare lese. Arbeid med drama og litteratur i den nye småskolen. LNU/ Cappelen Akademisk Forlag

Matre, Synnøve og Eva Maagerø (red.) 2003: Når barn erobrar språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling. HøyskoleForlaget

Rodari, Gianni 1991: Fantasins grammatikk. Bokförlaget Korpen Göteborg

Svensen, Åsfrid 2001: Å bygge en verden av ord. Lyst og læring i barne- og ungdomslitteratur. Fagbokforlaget.

Uri, Helene 2004: Hva er språk? Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. aug. 2024 02:46:45