LBRLE10111 RLE 101 (1-7) (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Ramstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i valgfaget RLE 1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7 (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
Emnet går over ett semester, høstsemesteret.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om: fagets grunnbegreper (religion, livssyn, etikk, filosofi)
- har kunnskap om religionenes historie (jødedom, kristendom, islam, hinduisme og buddhisme)
- har kunnskap om sentrale hellige tekster
- har kunnskap om humanismens historie og den moderne livssynshumanismen
- har kunnskap om RLE-fagets historie og aktuelle situasjon
- har kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
FERDIGHETER
Studenten
- kan vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget
- kan reflektere kritisk over innhold og verdimålsettinger for faget og for egen praksis
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Emnet består av følgende to hovedtemaer:
- Introduksjon til religioner og livssyn.
- Grunnskolefagets historie og aktuelle situasjon
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Praksis
3 uker praksis i høstsemesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng) og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:
- Én gruppeoppgave i litteratursøking og referanseteknikk (administreres av biblioteket)
- Én skriftlig gruppeoppgave
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig, individuell eksamen av 5. timers varighet.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern sensor og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i slutten av høstsemesteret.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 5. juli 2011.
Religionsundervisning/RLE-faget
Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions og livssynsdidaktikk. Ss. 65 - 92. (28 s.)
Religioner og livssyn
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg. Ss. 261-288. (28 s.)
Eidhamar, L. G.: (2004) Religioner og livssyn. Ss. 10-315. (306 s.)
Jacobsen, K. A.: (2005/2011) Verdensreligioner i Norge. Ss. 13-220. (208 s.)
Moxnes, H.: (2006) Hva er kristendom? (140 s.)
Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen - en historisk innføring. Ss. 13-59. (47 s.)