LA101IKT Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Magnus Nohr
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne i IKT for lærere (30 studiepoeng).
  • Valgfritt enkeltemne for studenter som er i lærerutdanning ved HiØ

 

Undervisningssemester

  • 1. semester (høst) for studiet IKT for lærere
  • Høstsemesteret for studenter som er i lærerutdanning ved HiØ. Emnet bør da tas tidligst i 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenter som har gjennomført Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi:

  • kan bruke filbehandling og e-post, og lage web-sider.
  • har gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram knyttet til tekstbehandling, e-post, websider, regneark, presentasjonsprogram, video-og bilderedigering, og Web 2.0 (programvare på Internett).
  • har utviklet informasjonskompetanse i forhold til bruk av internett i undervisning og læring, og ha kjennskap til animasjonsfilm og digital historiefortelling.
  • kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, for lærerarbeid, og kunne bruke LMS (learning management systems) administrativt og pedagogisk.
  • kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over internett.
  • kan anvende multimediautstyr knyttet til grafikk, bilde, lyd og video.
  • har kjennskap til relevant fri programvare og nettressurser.
  • kan installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket eller utdanning på høgere nivå. 
  • behersker grunnleggende begreper knyttet til IKT.
  • kan gjøre rede for datamaskinens oppbygging og virkemåte.
  • kan produsere digitale læremidler.
  • kjenner verktøy for deling av erfaringer og kunnskap på internett gjennom ulike former for blogging og samskriving. 
  • kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med lese-og skrivevansker
  • behersker digital kommunikasjon på ulike arenaer.

Innhold

Det blir lagt vekt på grunnleggende temaer innen IKT. Studiet tar utgangspunkt i Rammeplanen for barnehagen, Kunnskapsløftets beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter, og eventuelt tilsvarende mål i utdanning på høgere nivå

Se ellers læringsutbytte og studiets ressurshjemmeside. 

 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises i høstsemesteret og undervisningen er normalt lagt til ettermiddag/kveld, men kan også organiseres samlingsbasert. Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er kombinasjoner av forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr og øving. Hovedvekt vil ligge på å opparbeide ferdigheter i bruk av digitale standardverktøy og Internett, og vesentlige deler av emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.

 

Se studiets ressurshjemmeside

 

 

Praksis

Ingen veiledet praksisopplæring, men arbeidskravene kan organiseres som oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon, dersom de er ansatt i barnehage, grunnskole eller på høgere utdanningsnivå.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidsmappen i IKT for lærere 101 består av følgende komponenter: 

  1. Filbehandling
  2. Tekstbehandling
  3. Presentasjonsprogram
  4. Regneark
  5. Lage websider og publisere på Internett
  6. Blogg
  7. Digital historiefortelling
  8. Lage og redigere film
  9. Bildebehandling
  10. Lage animasjonsfilm
  11. Screencast: Lage opplæringsvideo
  12. Digitale tavler: Lage undervisningsopplegg

Mer detaljert informasjon om arbeidskravene.

Alle innleveringene i arbeidsmappen er individuelle.

Oppgavene må leveres innen frist bekjentgjort i semesterplanen, og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen av 6 timers varighet. Eksamen organiseres som en praktisk prøve med bruk av PC.

 

Hjelpemidler: Internett er tilgjengelig, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre.

 

Besvarelsen vurderes av to interne sensorer. Det gis bokstavkarakterer på en gradert skala fra A - F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Studentene får mulighet til å evaluere emnet (EVA3)

Litteratur

Oversikt over aktuell litteratur og andre læringsressurser i emnet. Med forbehold om endringer inntil semesterstart.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:11