L-SAM10411 Fagdidaktikk (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Steinar Wennevold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Samfunnsfag, årsstudium.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Fagdidaktikken handler om mål, innhold og arbeidsmåter i de fagene som inngår i fagområdet samfunnsfag i grunnskolen: geografi, historie og samfunnskunnskap. Studentene skal
- kjenne og kunne beskrive egenarten ved fagene geografi, historie og samfunnskunnskap som deler av skolefaget samfunnsfag
- lære å tilrettelegge for tilpasset opplæring i samfunnsfag
- kunne bruke mange typer kilder som stoff for undervisning og læring
- kunne vurdere bruk av ulike samfunnsfaglige arbeidsmåter i skolen
- kjenne og kunne anvende ulike vurderingsformer
Innhold
I emnet vektlegges den plass og det innhold fagområdet samfunnsfag har i grunnskolen. Eksempler på fagdidaktiske tema som tas opp i studiet er: Fagene geografi, historie og samfunnskunnskaps innhold og begrunnelser som skolefag, hvordan barn og ungdom lærer samfunnsfag, ulike typer læring, læringsaktiviteter og læringsstrategier, tilpasset opplæring, formidlingsproblemer, vurdering av læring, analyse av læremidler og arbeidsmåter i skolen. Studentene må gjøre seg kjent med fagområdet samfunnsfags formål, hovedemner, kompetansemål på ulike trinn, lærestoff, læremidler, ferdigheter og arbeidsmåter slik de framgår av læreplanverket for grunnskolen. Studentene skal være godt kjent også med den generelle delen av læreplanverket.
Undervisnings- og læringsformer
Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål. Fra høgskolens side tilrettelegges timeplanlagt undervisning, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av studieåret skal studentene
1) Delta på innføringsseminar ved semesterstart, der nødvendig informasjon om emnet blir gitt. Innføringsseminaret omfatter de to første ukene etter studiestart i høstsemesteret.
2) Skrive og levere et refleksjonsnotat om sin egen læring i samfunnsfagstudiet.. Refleksjonsnotatet leveres ved slutten av undervisningsperioden.
3) Studentene skal levere besvart refleksjonsskjema.
4) Skrive, levere og presentere en fagartikkel i fagdidaktikk. Den skal presenteres både skriftlig og muntlig for medstudentene. Det er obligatorisk frammøte til alle muntlige presentasjoner av fagartiklene.
Hvert arbeidskrav må være utført innen fastsatt frist og alle arbeidskrav må være godkjent av fagansvarlig før studenten kan fremstille seg til eksamensdel 2.
Eksamen
Sluttvurderingen består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Hjemmeeksamen (teller 25 % av karakteren i emnet). Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur.
Deleksamen 2: Hjemmeeksamen av tre døgns varighet ved slutten av studieåret (teller 75 % av karakteren i emnet). Intern sensur.
Deleksamen 1 må være bestått før deleksamen 2 kan avlegges. Ved 'ikke bestått' på deleksamen 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen. Det gis graderte karakterer på alle eksamener, etter skalaen A - F.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i begge semestre.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Lund, Erik (2009): Historiedidaktikk for klasserommet. En håndbok for studenter og lærere. Oslo, Universitetsforlaget.
Aarre, Tone, Kjetil Børhaug og Jonas Christophersen (2008): Introduksjon til samfunnskunnskap: fagstoff og didaktikk. Oslo, Samlaget
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.) (2010): Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. Kristiansand, Høyskoleforlaget
Wennevold, Steinar (2010): Uten geografi er du fortapt... Geografi fagdidaktikk. Kompendium. Halden, Høgskolen i Østfold
Materiale utdelt i undervisningen i løpet av studieåret inngår også i pensum.