LU102RLE09 RLE 102: Kristendom og jødedom (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Henning E. Sandström
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår som obligatorisk del av allmennlærerutdanningen, som del av RLE 1 (30 stp) og som del av Religion, livssyn og etikk årsstudium.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kompetansenivå tilsvarende religion og etikk i den videregående skole.

Undervisningssemester

  • 4. semester (vår) for allmennlærerutdanningen
  • 2. semester (vår) for studenter på RLE 1 eller RLE årsstudium

Innhold

Studentene skal

  • tilegne seg kunnskap om Bibelen: dens tilblivelse, inndeling, hovedinnhold, sentrale fortellinger og litterære uttrykksformer;
  • tilegne seg god kunnskap om kristendommens historie og kristenlivet i vår tid: viktige skikkelser, kristne ritualer og høytider, religiøse symboler og lokalt kristenliv knyttet til Den norske kirke og andre kristne trossamfunn;
  • kunne redegjøre for hovedtrekkene i kristen troslære og etikk;
  • ha god kunnskap om jødedom og kunne drøfte likheter og forskjeller i ulike religiøse tradisjoner

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er basert på selvstudium, timeplanlagt undervisning, veiledning og praksis (for studenter som er allmennlærerstudenter). Undervisningen som blir gitt, regnes som en del av pensum. Studentene inngår i mindre læringsfellesskap (basisgrupper).

Praksis

Allmennlærerstudentene har fire ukers praksis i hvert semester (jf. Plan for praksisopplæring). En av ukene er et praksisbasert prosjekt som kan ha hovedfokus på ett eller flere fag. Utarbeiding av problemstillingen og veiledning skal foregå i samarbeid mellom trinnteamet og prasisskolen.

Øvrige studenter skal ikke ha praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 5 timer.

Eksamen avholdes ved slutten av vårsemesteret.

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler: Læreplanverket for Kunnskapsløftet, KRL-boka 2005 og Bibelen (alle språk og utgaver) og Bibelsynopse.

Litteratur

Det er forbehold om oppdatering av litteraturlisten ved semesterstart. Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i kompendium.

Kristendom (736 s.)

Bibelen:

Danielsen, Ruth.: Kulturbærende fortellinger, Oslo 1997/2000, kap 2-3, s.47-97 (50 s.).

Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA_GUD_HADDE_MAKTEN_redigert_2005v.doc)

Lybæk, Lena.: Evangeliene - den historiske Jesus. Evangelienes tilblivelse, kulturelle kontekst og religiøse idéinnhold. Bergen: Fagbokforlaget. 2007 (80 s.)

 Tekster til kursorisk lesning:

GT: 1. Mosebok; 2. Mosebok 1-20; 1. Samuelsbok 16-31; 2. Samuelsbok; 1. Kongebok 1, Amos; Jesaja 1-12; 40-55; Salme, 2, 8, 24, 97, 103, 104 110 124, 130; Jobs bok.

NT: Matteusevangeliet; Markusevangeliet, Ap.gj. 1-12; Galaterbrevet.

Kristen tro og livstolkning

Moxnes, Halvor.: Hva er kristendom. Oslo:Universitetsforlaget. 2006. (138 s.)

(Se også under Kristendommens historie og Etikk og filosofi.)

Kristendommens historie:

Rasmussen, T og Thomassen, E: Kristendommen - en historisk innføring, Oslo 2002, kap. 1-6, 8, 10-14 (300 s.).

Molland, E.: Fra Hans Nielsen Hauge til Eivind Berggrav, Oslo 1978 (118 s.).

Jødedom (51 s.)

Eidhamar, Levi Geir (red): Religioner og livssyn. Kristiansand:Høyskoleforlaget, 2004. Jødedom, s. 58-108

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:42