LFPUBPP09 Pedagogisk prosjektarbeid (Vår 2010–Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Studiet har oppstart i november/desember 2009. Emnet undervises over to semester, høst og vår (avsluttes våren 2010).
Innhold
Språk, makt og tenkning
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kommunikasjon og meningsdanning
- Språkutvikling og språkstimulerende miljøer
- Språk, inkludering og forskjeller
- Å vokse opp med mer enn et språk
2. Barnehagen som læringsarena i et samfunnsperspektiv
- Nyere syn på barnehage, barn og barndommer
- Barnehagens samfunnsmandat
- Ulike perspektiver på medvirkning
- Medvirkning og de yngste barna
- Demokrati og etikk i pedagogisk arbeid
3. Prosjektledelse i lærende organisasjoner
- Implementering og endringsarbeide
- Kooperativ læring
- Aksjonslæring
- Kvalitet og meningsskaping
Undervisnings- og læringsformer
Se generell del av studieplan. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten leverer problemstilling og prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet.
Studenten skal levere to individuelle fagtekster, hvorav den ene gis skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) med utgangspunkt i prosjektarbeid der studenten reflekterer over egen læring i studiet, og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Studenten kan også bli hørt i øvrig tema fra pensumlitteraturen.
Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.
Litteratur
Med forbehold om endringer:
Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 1, 2, 7, 9)
Becher Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold. Fagbokforlaget. Kap 7
Sandvik&Spurkeland (2009) Lær meg norsk før skolestart (kap 2, 3) Cappelen Akademiske forlag
Birkeland,L. (2005): Den gjennomsiktige barnehagen.(kap) Førskolelæreren i den nye barnehagen - fag og politikk. Fagbokforlaget
Dahlberg, G. Moss, P. og Pence, A. (2002): Fra kvalitet til meningsskaping i morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. (kap )
Dysthe, m.fl. (2000): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Kap 5. Abstrakt forlag
Bae (2009) Rom for medvirkning. om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn (Barn nr 1/2009)(19 s)
Johannesen Sandvik (2008) De yngste barna - noen perspektiver på medvirkning. Damm
Larsen, A.S. (2008): Barns rett til medvirkning. - en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Norsk pedagogisk tidskrift.(Kompendium)
Paludan,C. (2006) Grenser for rommelighet. Barnehagefolk Nr 3. 2006
Bøe, Marit. (2006) Førskolelæreren - en postmoderne agent. Jansen et al. (2006) Førskolelæreren Pedagogisk forum.
Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift - et kritisk perspektiv. Barnehagefolk nr. 2. 2008
Johannesen, N. og Sandvik, N.(2008): Små barn og medvirkning. - noen perspektiver. Cappelen Akademisk Forlag.
Labahå, B. (2008): Er det enkle alltid det beste? - en problematisering av "metodiske verktøy" og anerkjennelse i praksis. Barnehagefolk nr. 2. 2008
Solheim, M. (2008): Se meg, da! Barnehagefolk nr. 2. 2008.
I tillegg kommer:
Lov om barnehager
(http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
(http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)
Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf
Gjervan M. (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf
Sandvik N. (2006) Temahefte om de minste barna barnehagen, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf
St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868
Østrem, S. (red.)(2009) Alle teller mer. En evaluering av hvordan rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Delprosjekt 5 oppsummeringer. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/rapporter/2009/evaluering-av-rammeplan-for-barnehagens-.html?id=550637