LFPUBPD09 Pedagogisk dokumentasjon (Vår 2010–Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises over to semester, vår og høst (oppstart juni 2010).

Innhold

1. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til kritiske og reflekterende praksiser

- Kollektive konstruksjoner av kunnskap

- Å vende blikket mot det rike barnet
- Medvirkning og demokrati som etiske verdier

- Kommunikasjon, språk og makt

2. Pedagogisk dokumentasjon som inspirasjoner til en barnehage i bevegelse

- En lyttende pedagogikk

- Inspirasjoner fra Reggio Emilia og Stockholm

- Filosofiske innganger til kritiske praksiser

- Kunnskap, vitenskap og kjønn

3. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til medskapning av morgendagens barnehage

- Kritiske refleksjoner

- Dominerende tankemønstre

- Tvil og ansvar

- Medskapning og frigjøring

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplanen. Studenten skal selv være med og vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere to individuelle fagtekster, hvorav den ene gis skriftlig tilbakemelding fra faglærer. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.

Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 20.06.2010/Tonje Kolle, og publisert 24.08.2010. 
Med forbehold om endringer

Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo

Birkeland, L. (1998): Pedagogiske erobringer, Pedagogisk forum, Oslo

Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kommuneforlaget, Oslo

Kolle,T.,Larsen, A.,Ulla,B (2009) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget

Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping, Pedagogisk Forum, Oslo

Otterstad, A. M. (2006): Dekonstruksjon - døråpner til alternative barnehagepraksiser. Barnehagefolk, 3/2006

Pettersen (red) (2008) Barnehagen som læringsarena. Pedagogisk forum kap 4, 7

Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, (2008): Konfrontasjon om profesjon. I Første steg, 1/2008, Utdanningsforbundet, Oslo

Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, (2008): Bekymringsverdig bagatellisering. I Første steg, 2/2008, Utdanningsforbundet, Oslo

Taguchi,H.L (2010) Bortenfor skillet mellom teori og praksis.   En introduksjon til  intra-aktiv pedagogikk  i barnehagefeltet. Fagbokforlaget

I tillegg kommer:
Lov om barnehager
(http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
(http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)

Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf

St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:42