LFPUBPD09 Pedagogisk dokumentasjon (Vår 2010–Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet undervises over to semester, vår og høst (oppstart juni 2010).
Innhold
1. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til kritiske og reflekterende praksiser
- Kollektive konstruksjoner av kunnskap
- Å vende blikket mot det rike barnet
- Medvirkning og demokrati som etiske verdier
- Kommunikasjon, språk og makt
2. Pedagogisk dokumentasjon som inspirasjoner til en barnehage i bevegelse
- En lyttende pedagogikk
- Inspirasjoner fra Reggio Emilia og Stockholm
- Filosofiske innganger til kritiske praksiser
- Kunnskap, vitenskap og kjønn
3. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til medskapning av morgendagens barnehage
- Kritiske refleksjoner
- Dominerende tankemønstre
- Tvil og ansvar
- Medskapning og frigjøring
Undervisnings- og læringsformer
Se generell del av studieplanen. Studenten skal selv være med og vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal levere to individuelle fagtekster, hvorav den ene gis skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.
Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 20.06.2010/Tonje Kolle, og publisert 24.08.2010.
Med forbehold om endringer
Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo
Birkeland, L. (1998): Pedagogiske erobringer, Pedagogisk forum, Oslo
Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kommuneforlaget, Oslo
Kolle,T.,Larsen, A.,Ulla,B (2009) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget
Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping, Pedagogisk Forum, Oslo
Otterstad, A. M. (2006): Dekonstruksjon - døråpner til alternative barnehagepraksiser. Barnehagefolk, 3/2006
Pettersen (red) (2008) Barnehagen som læringsarena. Pedagogisk forum kap 4, 7
Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, (2008): Konfrontasjon om profesjon. I Første steg, 1/2008, Utdanningsforbundet, Oslo
Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, (2008): Bekymringsverdig bagatellisering. I Første steg, 2/2008, Utdanningsforbundet, Oslo
Taguchi,H.L (2010) Bortenfor skillet mellom teori og praksis. En introduksjon til intra-aktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget
I tillegg kommer:
Lov om barnehager
(http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
(http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)
Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf
St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868