LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.
Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i vårsemesteret, 3. studieår.
Innhold
RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Fagdidaktisk tema om høytidsmarkering. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon.
- Tverrfaglig temaarbeid i fagene RLE og pedagogikk. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon. Må godkjennes av begge fag.
- Hellige rom; besøk til to ulike tros- eller livssynssamfunn. Gjennomføres i små grupper. Muntlig gruppepresentasjon.
- Deltakelse på to undervisnings- og oppgaveseminarer med øvelser i ferdigheter i pedagogisk arbeid med barn, samhandling og refleksjon.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Studentene kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver.
Tillatte hjelepmidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er stryk.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 27.06.09
Med forbehold om endringer
Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)
Børresen, B (1997): Høytider og høytidsfeiring. Oslo: Tano Aschehoug. Vesak s.46-57, Nikolasdagen s.87-92, Helligtrekongersdag s.94-100, Id al fitr s.112-115, Tet s.137-140, Noroz s.142-149.
Eidhamar, LG (2002): Små mennesker - stort mangfold: religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høgskoleforlaget
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006). Kunnskapdepartementet. kap 1.1, 1.2, 1.3 (s.8-12) og kap.3.5 (s.39-40)
Rhedding-Jones, J (red), H Nordli, N Abdellaoui, J Tanveer (2009): Beretninger fra en muslimsk barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Utdrag
Sødal, HK (2006, 3.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høgskoleforlaget
Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions - og
Livssynsorientering. 1999. Bind 1. Kristendommen og Islam. Nasjonalt
Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt s. 198-99;
Byggingen av Kabaen s. 199-200
Ibrahim settes på prøve s. 202-03
Åpembaringene begynner, Opplevelsen på Hira fjellet s. 228- 229
Khadidjas reaksjon s. 229-30
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm