LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Fagdidaktisk tema om høytidsmarkering. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon.
  2. Tverrfaglig temaarbeid i fagene RLE og pedagogikk. Gruppearbeid. Muntlig presentasjon. Må godkjennes av begge fag.
  3. Hellige rom; besøk til to ulike tros- eller livssynssamfunn. Gjennomføres i små grupper. Muntlig gruppepresentasjon.
  4. Deltakelse på to undervisnings- og oppgaveseminarer med øvelser i ferdigheter i pedagogisk arbeid med barn, samhandling og refleksjon.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Studentene kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og  kortsvarsoppgaver.

Tillatte hjelepmidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.

Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er stryk.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 27.06.09

Med forbehold om endringer

Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)

Børresen, B (1997): Høytider og høytidsfeiring. Oslo: Tano Aschehoug. Vesak s.46-57, Nikolasdagen s.87-92, Helligtrekongersdag s.94-100, Id al fitr s.112-115, Tet s.137-140, Noroz s.142-149.

Eidhamar, LG (2002): Små mennesker - stort mangfold: religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høgskoleforlaget

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006). Kunnskapdepartementet. kap 1.1, 1.2, 1.3 (s.8-12) og kap.3.5 (s.39-40)

Rhedding-Jones, J (red), H Nordli, N Abdellaoui, J Tanveer (2009): Beretninger fra en muslimsk barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Utdrag

Sødal, HK (2006, 3.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høgskoleforlaget

Kildesamling  til Kristendomskunnskap med Religions - og
Livssynsorientering. 1999. Bind 1. Kristendommen og Islam. Nasjonalt
Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt s. 198-99;
Byggingen av Kabaen s. 199-200
Ibrahim settes på prøve s. 202-03
Åpembaringene begynner, Opplevelsen på Hira fjellet s. 228- 229
Khadidjas reaksjon s. 229-30
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:42