LFHPTP309 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole (15 studiepoeng) og gjennomført emnet Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring og ledelse i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning (knyttet til eget skrivearbeid)
  • Aksjonslæring

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlige instanser
  • Barnevern

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet
  • Mangfold

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Studenten må gjennomføre praksis og barnehageutvekslingsprosjekt som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, heltid. Emnet knyttes til praksisperioden og barnehageutvekslingsprosjektet (GU) i vårsemesteret, 3. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen, må studentene få godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Deltakelse på seminar med tema praksisforberedelse.
  2. Bestått barnehagepraksis og barnehageprosjekt (individuelt arbeid) . Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår).
  3. Deltakelse på seminarer i temaene ledelse, flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk.
  4. Godkjent muntlig basisgruppefremlegg om flerkulturelt arbeid i barnehage. Godkjennes muntlig av faglærer.
  5. Godkjent muntlig basisgruppeframlegg med tema spesialpedagogikk. Godkjennes muntlig av faglærer.
  6. Godkjent tverrfaglig prosjekt sammen med RLE.

Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister. Dersom arbeidskrav vurderes til ikke godkjent, tilbys studenten veiledning og mulighet til ett nytt forsøk.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele vårsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart (vårsemesteret).

Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 27.06.09,  forbehold om endringer

1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet

Temaheftet om likestilling

Temahefte om språklig og kulturelt mangfold

Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen

Alle teller mer

 

Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.

Veileder fra Kunnskapsdepartementet (DEFU 3)

Kunnskapsløftet i skolen Kunnskapsdepartementet (DEFU 3)

 

 

2. Bøker og artikler

 

A. Ledelse:

Bleken Unni (2005) Førskolelærer og leder- en kompleks og viktig oppgave Pedagogisk Forum

Kap. 4 og 5

 

Meyer Elisabeth Støre (2005) Pedagogisk lederskap i barnehagen Universitetsforlaget

Kap. 4 og 5

 

Skivik Hans Morten (2008) Relasjonell ledelse - å lære lederskap i praksis Gyldendal Akademisk

 

Tholin Kristin Rydjord (2008) Yrkesetikk for førskolelærere Fagbokforlaget Kap. 4,5 og 6

 

Bredesen Ole (2005) Nye gutter og jenter - en ny pedagogikk? Cappelens Akademisk Forlag

 

Bøe Marit (2009) Ledelsesutfordringer i barnehagen - med eksempler fra studenters arbeid med pedagogisk dokumentasjon Norsk Pedagogisk Tidsskrift Universitetsforlaget (13 s.)

 

Bae Berit (2009) Samspill mellom barn og voksne ved måltidet Muligheter for medlæring? 

 

Åberg Ann og Lenz Taguchi Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid Universitetsforlaget

 

Aksjonslæring:

Tiller Tom (2002) Aksjonslæring Forskende partnerskap i skolen HøgskoleForlaget kap. 2 og 5

 

Tobiassen Roald Å lære lærere å lære - kompetanseutvikling gjennom en narrativ orientert aksjonslæring i Bjørnsrud, H. Monsen, L. og Overland, B. (red.) 2007 Utdanning for utvikling i skolen. Gyldendal Akademisk.

 

Kolle, Tonje Ulla, Bente Larsen, Ann - Sofi (2010)  Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser Fagbokforlaget

 

Fennefoss Anne Tove og Jansen Kristen E. (2004) Praksisfortellinger På vei til innsikt og forståelse. Fagbokforlaget

 

Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer - om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget

 

Se også kap. 7 i Relasjonell ledelse av Hans Morten Skivik (pensum i ledelse)

 

B. Veiledning og løft:

Børresen, Marit B. (2005) Veiledning i barnehage og skole - vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforlag

 

Baltzersen Rolf. K. (2008) Å samtale om samtalen Fagbokforlaget kap. 2, 3 og 4.

 

Langslet Gro J. (2002) Løft for ledere Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer Gyldendal Akademisk (Kap. 2)

 

C. Inkludering og tilpasset opplæring

Pedersen Kristin (2009) Inkluderende miljø i barnehagen Fagbokforlaget kapitler

 

Sjøvik, P. (2007) En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2 ug. Universitesforlaget, Oslo

 

Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Sabbakken, A. (2001) Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling Sebu forlag Oslo Kap. 3  

 

Pedersen Kristin og Hysing Jenny (2009)  Når barn faller utenfor i leken Voksnes strategier for å fremme lekekompetanse Spesialpedagogikk nr.9

 

Johansen Wenche May og Brynhildsen Anne (97) Lek og læring i barnehagen Spesialpedagogikk nr. 4

 

D. Flerkulturell pedagogikk

Bleka, Andersen og Gjervan (2006) Se mangfold perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen Akademiske Forlag kap.7

 

Aasen Joar (2005) Flerkulturell pedagogikk - en innføring Oplandske Bokforlag Kap. 1 og 5

Vi og De en håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (2008)

 

Hatlem Marianne og Frank Catharina (2009) Den åpne barnehagen et tilbud med egenverdi og en overgangsarena før den ordinære barnehagen Første Steg nr. 2

 

Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:45:42