LFDPTP309 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1.
Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i 5 studiepoeng av emnet i 2.studieår, og 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.
Innhold
Ledelse
- Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
- Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
- Livslang læring og ledelse i organisasjoner
- Profesjonskunnskap
- Veiledning (knyttet til eget skrivearbeid)
- Aksjonslæring
Inkludering og tilpasset opplæring
- Samarbeid med offentlige instanser
- Barnevern
Flerkulturell pedagogikk
- Foreldresamarbeid
- Språk, kultur og identitet
- Mangfold
Skolepedagogikk
- Overgang barnehage - skole
- Skolens formål og verdigrunnlag
- Læring
- SFO
- Yrkesrollen
- Praksisforberedelse
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
Emnet er knyttet til 3 uker skolepraksis i høstsemesteret og 3+3 uker praksis i barnehage i vårsemesteret. De første tre ukene har studentene ordinær praksis i barnehage, mens de neste tre ukene skal studentene arbeide med et utviklingsarbeid i praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen, må studentene få godkjent følgende arbeidskrav:
- Bestått skolepraksis og praksisforberedelser. Praksis godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst)
- Bestått barnehagepraksis og praksisforberedelser. Praksis godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår)
- Deltakelse på seminarer i temaene ledelse, flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk.
- Godkjent muntlig basisgruppefremlegg knyttet til tema som framkommer av semesterplanen. Godkjennes muntlig av faglærer.
- Godkjent muntlig individuelt framlegg knyttet til tema som framkommer av semesterplanen. Godkjennes muntlig av faglærer.
Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister. Dersom arbeidskrav vurderes til ikke godkjent, tilbys studenten veiledning og mulighet til ett nytt forsøk.
Eksamen
Individuell Bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele høst- og vårsemesteret. Informasjon om Bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart.
Bacheloroppgaven vurdederes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 27.06.09, forbehold om endringer
1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet
Temaheftet om likestilling
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen
Alle teller mer
Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.
Veileder fra Kunnskapsdepartementet (DEFU 3)
Kunnskapsløftet i skolen Kunnskapsdepartementet (DEFU 3)
2. Bøker og artikler
A. Ledelse:
Bleken Unni (2005) Førskolelærer og leder- en kompleks og viktig oppgave Pedagogisk Forum
Kap. 4 og 5
Meyer Elisabeth Støre (2005) Pedagogisk lederskap i barnehagen Universitetsforlaget
Kap. 4 og 5
Skivik Hans Morten (2008) Relasjonell ledelse - å lære lederskap i praksis Gyldendal Akademisk
Tholin Kristin Rydjord (2008) Yrkesetikk for førskolelærere Fagbokforlaget Kap. 4,5 og 6
Bredesen Ole (2005) Nye gutter og jenter - en ny pedagogikk? Cappelens Akademisk Forlag
Bøe Marit (2009) Ledelsesutfordringer i barnehagen - med eksempler fra studenters arbeid med pedagogisk dokumentasjon Norsk Pedagogisk Tidsskrift Universitetsforlaget (13 s.)
Bae Berit (2009) Samspill mellom barn og voksne ved måltidet Muligheter for medlæring?
Åberg Ann og Lenz Taguchi Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid Universitetsforlaget
Aksjonslæring:
Tiller Tom (2002) Aksjonslæring Forskende partnerskap i skolen HøgskoleForlaget kap. 2 og 5
Tobiassen Roald Å lære lærere å lære - kompetanseutvikling gjennom en narrativ orientert aksjonslæring i Bjørnsrud, H. Monsen, L. og Overland, B. (red.) 2007 Utdanning for utvikling i skolen. Gyldendal Akademisk.
Kolle, Tonje Ulla, Bente Larsen, Ann - Sofi (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser Fagbokforlaget
Fennefoss Anne Tove og Jansen Kristen E. (2004) Praksisfortellinger På vei til innsikt og forståelse. Fagbokforlaget
Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer - om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget
Se også kap. 7 i Relasjonell ledelse av Hans Morten Skivik (pensum i ledelse)
B. Veiledning og løft:
Børresen, Marit B. (2005) Veiledning i barnehage og skole - vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforlag
Baltzersen Rolf. K. (2008) Å samtale om samtalen Fagbokforlaget kap. 2, 3 og 4.
Langslet Gro J. (2002) Løft for ledere Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer Gyldendal Akademisk (Kap. 2)
C. Inkludering og tilpasset opplæring
Pedersen Kristin (2009) Inkluderende miljø i barnehagen Fagbokforlaget kapitler
Sjøvik, P. (2007) En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2 ug. Universitesforlaget, Oslo
Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Sabbakken, A. (2001) Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling Sebu forlag Oslo Kap. 3
Pedersen Kristin og Hysing Jenny (2009) Når barn faller utenfor i leken Voksnes strategier for å fremme lekekompetanse Spesialpedagogikk nr.9
Johansen Wenche May og Brynhildsen Anne (97) Lek og læring i barnehagen Spesialpedagogikk nr. 4
D. Flerkulturell pedagogikk
Bleka, Andersen og Gjervan (2006) Se mangfold perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen Akademiske Forlag kap.7
Aasen Joar (2005) Flerkulturell pedagogikk - en innføring Oplandske Bokforlag Kap. 1 og 5
Vi og De en håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (2008)
Hatlem Marianne og Frank Catharina (2009) Den åpne barnehagen et tilbud med egenverdi og en overgangsarena før den ordinære barnehagen Første Steg nr. 2
Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen